Ett tertiärt sökord är ett sökord som är mer specifikt och ofta mindre sökt än primära och sekundära sökord. Dessa sökord är i regel mer nischade och kan användas för att målgruppanpassa innehållet ytterligare och nå ut till en specifik del av den önskade publiken.
Användning i SEO-sammanhang
Inom SEO används tertiära sökord för att täcka in ännu mer specifika ämnesområden eller frågeställningar som användaren kan tänkas söka på. Dessa sökord kan ses som en utbyggnad av ett sidas primära och sekundära sökord och bidra till att sidan rankar för ett bredare spektrum av söktermer.
Exempel. En sida på en konstskolas webbplats skulle kunna ha ”Oljemålning” som huvudsökord, ”Oljemålning landskap” som sekundärt sökord och ”Måla landskap i olja med bara blå toner” som ett tertiärt sökord.
Implementering
Vid implementeringen av tertiära sökord bör man se till att de integreras naturligt i innehållet. Deras roll är att komplettera de primära och sekundära sökorden och ge mervärde åt användaren som efterfrågar mycket specifik information. De kan med fördel användas i långt innehåll, såsom blogginlägg eller djupgående guider, där det är möjligt att går in på djupet inom ett ämnesområde.
Optimeringstips
När du optimerar för tertiära sökord, överväg följande punkter:
- Använd tertiära sökord för att förbättra innehållets målgruppsanpassning och relevans.
- Distribuera sökorden på ett naturligt sätt genom texten för att undvika keyword stuffing.
- Lägg tertiära sökord i sidtitlar, mellanrubriker, meta-beskrivningar och alt-texter där det är lämpligt.
- Försäkra dig om att innehållet fortfarande flyter naturligt och är användarvänligt.
I samband med långsiktig innehållsplanering är tertiära sökord värdefulla för att bredda en webbplats synlighet på ett organiskt och användarcentrerat sätt. Genom att inkludera dessa sökord kan en webbplats ranka för fler relevanta sökfraser och därigenom dra nytta av fördelar med long tail sökord.