Blog

Sökordsoptimering

Sökordsoptimering

Med hjälp av sökordsoptimering tar du dina viktigaste sökord till toppen av Google. Det handlar om att skapa relevant innehåll på ett sätt som både dina kunder och Google uppskattar. I den här guiden lär du dig allt som behövs för att lyckas med det.

Sökordsoptimering är inte detsamma som SEO, men det är en viktig del av det. Om du vill få en komplett överblick kan du läsa vår stora SEO Guide här.

Vad är sökordsoptimering?

Sökordsoptimering är de tekniker som verkställer insikterna som du får i en sökordsanalys. De handlar om att anpassa innehållet och strukturen på din webbplats, samt att via externa signaler (länkar) berätta för Google att din sajt är relevant för sökordet.

Läs gärna vår Guide om sökordsanalys om du inte redan har gjort det.

Det finns tre viktiga aspekter av sökordsoptimering som du kommer att lära dig om nedan:

  1. Sökintention och innehåll. Hur du anpassar en sida efter vad användare förväntar sig att hitta när de gör en specifik sökning.
  2. Användning av sökordet i innehållet. Hur du använder sökordet i innehållet på sidan och i Meta Datan (Titel och beskrivning).
  3. Internlänkning och struktur. Hur du skapar en SEO-vänlig navigation på din sajt, anpassad efter sökorden.

Sökintention och innehåll

Alla sökningar har en sökintention bakom sig, det vill säga problemet som användaren vill lösa. Det kan exempelvis vara “målare malmö”, “bästa janssons frestelse receptet”, eller “iphone 15 pro max”. För varje unik sökning finns det ofta en typ av innehåll som bäst besvarar frågan. En sökning med köpintention kommer att visa e-handelssidor, en sökning efter information om ett ämne kommer att visa guidande innehåll, och så vidare.

Exempel:
Någon som söker efter “iphone 15 pro max” vil med största sannolikhet köpa just en sån telefon, så då är sökresultatet fullt av e-handelssajter som säljer dem. Det syns exempelvis inga recensionssidor eller analyser av produkten. Den typen av guidande innehåll dyker istället upp för sökningar som “iphone 15 pro max recension” eller liknande.

image

Sökningen “jurist” visar information om hur du utbildar dig till jurist. Så, om du erbjuder juridisk rådgivning är inte “jurist” det lämpligaste sökordet att försöka synas på. “Jurist” har alltså en annan sökintention.

image

Förmodligen är sökningar som ”advokat” mer relevanta för din verksamhet i detta fallet:

Googles algoritm är framtagen för att låta det mest relevanta innehållet synas högst upp. Det vill säga sidor som matchar användarnas sökintention. Sökresultaten fungerar därför som ett slags facit för att se vilken typ av innehåll du behöver skapa för de sökord som du tror är relevant för dig.

Den här övningen bör du göra för alla dina viktiga sökord. 

Efter att ha tittat på sökresultaten för dina sökord vet du vilken typ av sökintention de har, men du behöver gå en nivå djupare. Du behöver analysera innehållet på toppsidorna för att kunna göra det bättre själv.

Ta en titt på topp 3

För att få insikt kring vilket innehåll som är mest relevant klickar du på de tre översta, organiska resultaten och analyserar de sidorna. Vad är de gemensamma nämnarna? Varför är just de tre bäst på att lösa användarens problem?

Gör en lista över vad sidorna innehåller för information och vilken typ av element som ingår. Har de videos, informationsrutor, grafik eller kanske interaktiva element som prisuträknare och så vidare?

Din målsättning är att du ska inspireras av topp-konkurrenterna, och sedan göra din sida bättre än dem. Det behöver inte betyda att du ska ha mer innehåll, bara att det skall lösa problemet på ett mer användarvänligt sätt.

Tips: Ett sätt att få fördjupad insikt är att göra användartester, där deltagarna jämför din sida med konkurrenternas sidor. Det finns en del verktyg för detta, som:

  1. Hotjar Engage
  2. Ethnio
  3. User Interviews

Du kan också skapa och genomföra användartest utan verktyg, om du har kunskapen och resurserna.

Det är viktigt att du skapar distans till sin egen sida och är villig att “kill your darlings” om användare vill att du ska förbättra, ändra eller ta bort något.

Efter att ha gjort sökintentions- och innehållsanalyser är det dags att skapa sökordsoptimerad innehåll till dina sidor.

Sökord i innehållet

Eftersom Google använder texten på dina sidor för att förstå vad de handlar om är det viktigt att du har med dina sökord i innehållet. Men, det måste göras måttfullt och användarvänligt. I begynnelsen av sökmotorer och SEO var det bara att peppra sidorna fulla med ditt sökord, så fick du bra positioner. Så fungerar det inte längre. Du kan till och med få sämre positioner om Google anser att du överanvänder sökorden.

Sätt användaren först

Det är viktigt att ditt sökord förekommer i innehållet på ett naturligt sätt. Ingen vill läsa en text som “Bosses bilhandel är en bilhandel som handlar med bilar, både gamla och nya. Bilarna från Bosses bilhandel är av högsta kvalitet och ska du köpa bil är det ett säkert val.” Det låter bara som en ansträngd tungvrickare.

Du ska skriva för användaren i första hand, på ett sätt så att Google förstår kontexten.

7 bästa tipsen för sökord i innehåll

  1. Rubriker. Se till att ditt sökord är med i din H1 rubrik. Det är det viktigaste text-elementet på sidan, som berättar för Google vad den handlar om. Ha också gärna med sökordet (och synonymer av sökordet) i underrubrikerna på sidan (H2-H6), men överdriv inte.
  2. Brödtext. Använd sökordet och synonymer på ett naturligt sätt i brödtexten. Det skall vara lätt att läsa och inte kännas överdrivet. Testa gärna på någon kollega och se vad den tycker. Det märks om du har tagit i för mycket. Google har själva gått ut och sagt att sökordsdensitet (hur ofta ett sökord används) inte är en rankingsfaktor.
  3. Alt text för bilder. Se till att få med sökordet på ett naturligt sätt i dina bilders Alt text. Det är en textsnutt som läses ut av skärmläsare för att beskriva bilden och används även som platshållare om bilden inte laddas av webbläsaren. De flesta CMS tillåter dig att ange alt-text när du lägger till eller modifierar bilder.
  4. Sidans URL. Försök att använda sökordet i sidans URL-slug. Det är både användarvänligt och Google uppskattar det.
  5. Meta titel. Meta titel är sidans titel, som den visas ut på Google. Det är extremt viktigt, både för användare och Google, att du har med sökordet här. Best practice är att ha sökordet så tidigt som möjligt i Meta titeln. Se exempel nedan:
    image
  6. Meta beskrivning. Meta beskrivningen visas ut under Meta titeln och är en kort text som presenterar innehållet på sidan. Det har ingen direkt betydelse för sidans Googleranking, men en välskriven Meta beskrivning kan öka klickfrekvensen. Det är i sig en positiv signal för Google: image
  7. Strukturerad data. Strukturerad data är ett sätt att ge information om innehållet till Google, som den senare kan visa bland sökresultatet. Det kan vara betyg, prisklass, tillagningstid, näringsinnehåll med mera. Resultatet av korrekt implementerad strukturerad data blir ett så kallat “Rich Result” på Google. Så här kan det se ut för ett recept:
    image Du kan behöva ta hjälp av en utvecklare eller annan resurs för implementation av strukturerad data. Det är definitivt värt det. Studier har visat att Rich results ger i genomsnitt en 41 procent högre klickfrekvens (CTR) än vanliga sökresultat.

Genom att konsekvent gå igenom alla stegen för dina viktigaste sidor ger du dem en bra chans att synas i sökmotorerna. Du har med största sannolikhet också skapat en bättre upplevelse för användarna, oavsett om de kommit till sidan från Google eller från din interna navigation.

Internlänkning

Både användare och Google ska kunna hitta till dina viktiga sidor när de navigerar på din sajt. Med det menas att det finns länkar som pekar till sidorna, både via menyer, bilder och i brödtext. Det är viktigt av olika anledningar:

  1. Användarvänlighet. Det ska vara lätt för en användare att hitta ditt innehåll, speciellt sidor som är viktiga för din affärsverksamhet.
  2. Indexering. Google använder länkar på din sajt för att crawla och indexera den. Det betyder att de hittar sidorna, läser innehållet och lägger till dem i sitt index.
  3. Sökordsoptimering. När Google crawlar din sajt registrerar den texten på länkarna (ankartext). Texten berättar för Google om kontexten för sidan som länken pekar mot.

Vi kommer i denna guide att enbart fokusera på aspekten sökordsoptimering.

Ankartext och sökordsoptimering

Ankartext är en textsnutt som fungerar som en länk. Du ser dem i brödtexten hela tiden på nätet. Själva texten berättar för användare och Google vad de kan förvänta sig att hitta när de klickar på länken.

Om vi exempelvis skulle länka till någon annan guide från den här artikeln skulle det kunna se ut så här: “Läs mer här i vår guide om länkbygge”. Det berättar för Google och användare att sidan bakom länken är en “guide om länkbygge”. För besökare är det användarvänligt och för Google är det en signal att sidan bör prioriteras för informativa sökningar kring “länkbygge”. Ju fler signaler du skickar till Google via interna länkar och ankartexter om vad dina sidor handlar om, desto bättre för sidans ranking.

Struktur och internlänkning

God praxis är att du länkar mellan sidor som är relaterade till varandra. I denna guide länkar vi till flera av våra andra guider och resurser, som kan vara relevanta för dig som läsare. Ju fler såna kontextuella kopplingar du gör, desto bättre är det för både användarna och din sökordsoptimering.

Tips för att förbättra din internlänkning:

  • Kartlägg innehållet på din sajt och se vilka sidor som relaterar till varandra. 
  • Se till att de sidor som pratar om liknande ämnen länkar till varandra på ett användarvänligt sätt.
  • Gå igenom ankartexterna och se till att de är anpassade till den mottagande sidans sökord. Men! Variera ankartexten så den inte är exakt densamma för varje länk. Google gillar variation och uppskattar inte om saker dupliceras.

Det finns olika verktyg för att granska hur dina sidor länkar till varandra och vilka ankartexter de använder. Så här kan det se ut i verktyget Ahrefs, exempelvis:

image

Fokusera särskilt på sidor som saknar, eller har få, internlänkar. Åtgärda det snarast genom att skapa nya länkar till dem.

Menyer

Se till att dina menyer har sökordsoptimerade länkar. Menyerna existerar med största sannolikhet på varje sida på din webbplats så bästa praxis är att du döper länkarna i dina menyer med det viktigaste sökordet för målsidan.

Struktur och klickdjup

Strukturen på webbplatsen är viktig för din sökordsoptimering. Det ska helst vara ett så litet klickdjup som möjligt, från startsidan till dina viktigaste sidor. Med andra ord, hur många länkar du måste klicka på innan du når målet. Ju färre klick som krävs för att komma till målsidan, från startsidan, desto större relevans antar Google att den har. Göm inte dina viktiga sidor bakom en för lång kedja av klick. Då antar Google att de inte är betydelsefulla och du kommer få sämre positioner.

Optimera systematiskt internlänkar och menyer på din webbplats så skapar du:

  • En mer användarvänlig upplevelse av din webbplats
  • En kontextuell struktur som gör att Google kommer att premiera ditt innehåll för kritiska sökord

Externa länkar

Det räcker inte med att du själv berättar för Google vilka sidor som är relevanta, för vilka sökord. Google vill också se att andra webbplatser går i god för att din sida är pålitlig och av hög kvalitet. Det gör sökmotorn genom att titta på vilka andra sajter som länkar till din och hur de länkarna ser ut.

Länkar fungerar som kvalitetsstämplar och är en av de viktigaste rankingfaktorerna i Googles algoritm. Ju mer betrodd hemsida som länkar till dig, desto bättre. Sedan är det också viktigt att sidan som skickar länken till dig har ett innehåll som är relaterat till ditt område.

Exempel:
Om du är en byggfirma är det inte relevant om en webbplats med matrecept länkar till dig. Däremot är det toppen med länkar från bransch-sajter inom byggsektorn, eller andra hemsidor och bloggar som pratar om bygg.

De flesta webbplatser får länkar till sin startsida, vilket är positivt för hela sajten. Det är idealiskt om du också skaffar länkar som pekar direkt till de specifika sidor som du sökordsoptimerar. Link Building (att skaffa länkar) är bland de viktigaste, men också svåraste områdena inom SEO, det kan du läsa mer om i vår guide här.

Summering

Sökordsoptimering handlar om att skapa innehåll som är relevant för användaren när den söker efter dina mest kritiska sökord, på ett sätt som Google också förstår. Du gör det genom att:

  1. Analysera vilket innehåll som Google visar i toppen just nu för sökningarna och se till att ditt innehåll är ännu bättre.
  2. Använda sökorden i innehållet på ett naturligt och användarvänligt sätt.
  3. Länka till innehållet med sökordet i ankartexten.
  4. Bygga länkar till din sida från relevanta, externa webbplatser.

Om du går igenom den här processen för alla dina kritiska sidor och sökord är du en god bit på vägen mot toppen av Google.

Känner du att du behöver hjälp med din sökordsoptimering ska du kontakta oss. Du får en grundläggande sökordsanalys kostnadsfritt och sedan diskuterar vi hur vi kan hjälpa er med själva optimeringen.

 

FAQ

Kan jag göra sökordsoptimering själv?

Absolut! Om du lär dig hur Google och andra sökmotorer fungerar kan du själv sökordsoptimera din hemsidas innehåll och struktur.

Vad är sökordsoptimering?

Sökordsoptimering är de tekniker som verkställer insikterna som du får i en sökordsanalys. De handlar om att anpassa innehållet och strukturen på din webbplats, samt att via externa signaler (länkar) berätta för Google att din sajt är relevant för sökordet.

Vad kostar sökordsoptimering?

Det beror helt på omfattningen av arbetet. Om du bara vill ha hjälp med att skriva nya texter till några få sidor eller få hela hemsidan sökordsoptimerad. Det bästa är att be om en skräddarsydd offert baserad på dina önskemål.
Free SEO analysis

Få en gratis SEO analyse

Free SEO analysis
Aktivera JavaScript i din webbläsare för att slutföra detta formulär.
Vilken typ av analys vill du ha?
Klicka här för att godkänna vår integritetspolicy: