Google är igång med full fart att ta fram ett nytt sätt att leverera svar med hjälp av AI. De kallar funktionen för SGE, eller Search Generative Experience. Vi går igenom vad du behöver veta och hur du kan förbereda dig redan nu, innan SGE rullas ut.
Intresset för AI-sök är stort
Intresset för AI har fullkomligt exploderat under det sista året och integreras kontinuerligt i verksamheter runt om i världen. Den globala online plattformen Statista genomförde en undersökning 2023 som visade att AI-stödda sökupplevelser var den mest efterfrågade AI-funktionen:
Ett av Googles fokusområden
Google har själva gjort ett uttalande och betonat hur viktigt AI är för deras verksamhet och att de sedan åtta år tillbaka är ett “AI-First Company”. Ett av målen har varit att transformera sökupplevelsen till att bli mer interaktiv och att se till att användare inte bara serveras passiv information. Lösningen på detta är deras nya funktion, SGE.
Vad är SGE?
SGE är för tillfället ett experiment som körs av Google under deras paraply Search Labs, där de testar olika sökfunktioner. De skapar AI-genererade svar på användarnas frågor och, som det ser ut just nu, visas svaren högst upp bland sökresultaten. Datan hämtas från de bäst rankade organiska resultaten för den givna frågan.
Se exempel nedan på ett SGE-svar:
Du kan ställa uppföljningsfrågor
Med hjälp av SGE kommer användare kunna ställa uppföljningsfrågor på svaren som ges, direkt i webbläsaren, precis som du kan göra med vilken chatbot som helst. Behoven att navigera till externa sidor kommer därmed att minska, för att få utförligare information.
Dynamiska sökresultat
SGE genererar dynamiska sökresultat beroende på intentionen bakom sökningen. Det kan inkorporera olika former av innehåll som bloggar, företagslistningar, betyg och omdömen samt bilder och videos. Google menar att särskilt den yngre generationen (18-24 år) uppskattar SGE då de föredrar plattformar som utnyttjar interaktivitet och varierande innehåll.
Vad innebär SGE för SEO?
Det är svårt att säga exakt hur SGE kommer att påverka externa sidor, men risken finns att organiska sökresultat får mindre klick då svaren ges direkt i sökmotorn. Vi kan kanske dra vissa paralleller till sökfunktioner som används redan idag.
Featured Snippets
Googles Featured Snippets (kortfattade svar i toppen av sökresultaten) som funnits i olika format sedan 2015 har en inverkan på klickfrekvensen på resterande organiska listningar. Statistik från Sistrix har visat att närvaron av Featured Snippets kan sänka CTR för organisk pos.1 med nästan en tredjedel.
Ett orosmoment är också att SGE kommer att premiera auktoritära sidor som källhänvisningar, vilket kommer att minska synlighet och utrymme för mindre sidor.
Går det att förbereda sig?
Just nu finns inga definitiva “best practices” för att optimera för SGE, som det finns för klassisk SEO. När det väl introduceras kommer det att vara värt att studera vilken typ av innehåll och frågor som SGE premierar och försöka anpassa innehållet därefter. Dock är det värt att poängtera att svaren inte är statiska och ändras från gång till gång när samma fråga ställs.
Några saker att tänka på är:
1. Se till att ha strukturerad data på plats som beskriver innehållet för sökmotorerna.
2. Se till att bilder är optimerade med tanke på motiv, upplösning och alt-texter.
3. Genom att ranka högt organiskt för dina viktiga sökord redan nu ökar sannolikt chansen att SGE kommer använda din data i sina svar och använda din sida som källhänvisning.
SGE kommer att förändra hur vi söker
När SGE väl rullar ut fullständigt kommer det säkerligen att ta tid innan det anammas brett, men det råder inga tvivel om att det radikalt kommer att förändra hur vi söker… Det är bara en fråga om när.