Blog

Köpa länkar guide

Köpa länkar guide

Att köpa länkar är ett smidigt sätt att skaffa backlinks, det vill säga när andra webbplatser hänvisar till din webbplats. I den här artikeln går vi igenom allt du behöver veta för att genomföra en betald länkstrategi.

Först av allt behöver du besluta dig för att länkköp är en strategi som känns rätt för dig. Det råder nämligen en viss kontrovers kring att betala för länkar. Anledningen är att det går mot Googles riktlinjer.

Så varför gör företag det? 

Jo, för att det fungerar och för att det:

  • är kostnadseffektivt
  • går snabbt att få länkarna
  • är garanterat att du får länkar.

Om du inte vill köpa länkar är alternativet att du satsar på organiska länkstrategier, det vill säga att du får länkar utan att ge något i utbyte eller betala för dem. De här strategierna har sina fördelar, men kräver tid, resurser och kommer aldrig med några garantier. Du kan läsa mer om organisk link building här.

I den här guiden kommer vi enbart att fokusera på köpta länkar och det du behöver tänka på i förhållande till det, framför allt:

  • Hur viktigt det är med länkar 2024.
  • Hur du går tillväga för att köpa länkar.
  • Hur du väljer vilka webbplatser att köpa ifrån.
  • Hur många länkar du behöver.

God läsning!

Behöver du länkar 2024?

Ja, länkar är fortfarande en av de viktigaste rankingfaktorerna för Google och andra sökmotorer. Ju starkare länkprofil din webbplats har, desto bättre kommer den att placeras i sökresultaten. 

Vikten av backlinks bekräftas både i Googles egna dokumentation och via tester på verkliga webbplatser, så kallade case studys.

Faktum är att utan länkar kommer du aldrig att nå toppen av Google, och det är där trafiken finns.

Klikkos Backlink Case Study

Vi på Klikko har genomfört den största Backlink case studyn i Norden, vilken visade både att länkar behövs, men också vilka länkar som fungerar bäst.

image

Source: Data från Ahrefs för en av sajterna vi testade

Vi byggde upp fyra likvärdiga webbplatser från grunden, med samma förutsättningar:

  • Helt nya domäner.
  • Utan backlinks.
  • Samma sökord, men inriktade på olika städer.
  • Likvärdigt innehåll.

Därefter lät vi tiden gå för att se hur långt sajterna kunde ta sig utan några backlinks. Det här följde vi upp med att börja bygga länkar med fyra olika metoder, för att se vilken som skulle fungera bäst.

Du kan ladda ner case studyn gratis nedan och ta del av de häpnadsväckande resultaten.

Ta del av vår Case Study här!

Vi konstaterade bland annat i studien att länkar var det som gjorde att sajterna tog sig till toppen

Du kan själv göra samma resa med din webbplats och då är det bra att ha koll på tipsen nedan.

Köp länkar direkt eller via återförsäljare

Det finns grovt sett två olika metoder du kan använda dig av när du köper länkar. Endera letar du själv upp webbplatsägare och köper direkt från dem, eller så vänder du dig till en återförsäljare, som har tillgång till en större uppsättning sajter att välja ifrån.

Oavsett vilken metod du använder dig av är det viktigt att du gör ordentlig efterforskning kring den du köper av. Hur ser prisnivån ut, hur länge sträcker sig avtal, hur länge kommer länkarna att vara live/dofollow, vad är kvaliteten på länkarna?

Search Royals – Transparent länkbygge

I vårt verktyg Search Royals får du enkelt en överblick över mer än 55 000 unika domäner som du kan köpa länkar ifrån. Du kan filtrera på land, kategori, pris, Domain Rating och uppskattad trafik. Det gör det lätt att handplocka de webbplatser som passar dig bäst.

image

Source: Search Royals

Du kan också lägga in dina konkurrenter och se vilka sajter de har köpt ifrån, så du kan skaffa samma länkar, och lägga till några extra.

Vi garanterar alltid att länkarna kommer att vara live och dofollow i minst 2 år. Med verktyget kan du också se statusen på dina länkar.

Om du skaffar ett VIP-konto får du också tillgång till vårt egna nätverk av nische-sidor, vilket var den vinnande strategin i Case Studyn vi nämnde ovan.

När du köper länkar via oss bestämmer du själv hur mycket du vill engagera dig. Du kan själv bestämma ankartexter och skriva artiklar till de länkande sidorna, eller så lämnar du över det arbetet till oss. Då kommer du att få: 

  • Relevanta artiklar
  • Sökordsoptimerade ankartexter
  • Anpassad länkstrategi från en av våra SEO Experter

Du bestämmer hur mycket hjälp du vill ha, så anpassar vi oss.

Relevanta webbplatser

En av de viktigaste sakerna du bör tänka på om du handplockar webbplatser själv är att de bör vara relevanta för din sajt, ämnesmässigt. Ju närmare de är varandra, desto bättre är det. 

Om du arbetar inom bygg-sektorn är länkar från olika digitala tidsskrifter och bloggar om bygg och hemmafix idealiska. Däremot är det inte särskilt relevant om du får länkar från webbplatser som handlar om kroppsvård.

Hitta relevanta sajter på egen hand

Du kan själv leta efter webbplatser och bloggar inom din sektor genom att göra en search operator-sökning på Google: “Ditt sökord inurl:blogg”, så får du fram bloggar som pratar om ditt sökord:

image

Därefter kan du sträcka ut en hand till ägarna av bloggarna och höra om du kan få köpa en länk från deras blogg.

Det här är ett tidskrävande arbete, där du behöver:

  • Hitta webbplatser som faktiskt vill sälja till dig.
  • Förhandla om pris.
  • Förhandla om länkens livstid.
  • Kontrollera att länkarna lever.

Alternativt gör du livet enklare för dig själv och använder dig av ett SEO-verktyg som tar hand om allt det här åt dig, som Search Royals.

Hitta rätt länksajter med Search Royals

Med Search Royals kan du lätt filtrera fram sajter inom de kategorier som är relevanta för dig.

image

Du kan också se vilka sajter som dina konkurrenter köper länkar ifrån och ta hjälp av de insikterna.

image

Om du behöver köpa länkar från internationella webbplatser kan du filtrera fram vilka länder du är intresserad av länkar till i “Countries”

image

Undvik att köpa länkar från samma sidor (duplicerade länkar)

När du kommer upp i högre volymer av backlinks kan det vara enkelt att råka köpa länkar från samma domän flera gånger om. Det vill du helst undvika, då det ger mer värde att ha länkar från fler unika domäner än fler länkar från samma domän.

Du kan med fördelar använda Avoid duplicate-funktionen i Search Royals för att undvika det här vanliga misstaget:

image

Variera ankartexter

När du köper en länk är det viktigt att ankartexten (texten där länken är inbäddad) är optimerad. Google använder ankartext som en signal om relevans för den mottagande sidan. 

Med ankartexten “bästa recepten på milkshake” förväntar sig Google att det är en sida om milkshake-recept på andra sidan. Om sammanhanget stämmer förstärks den mottagande sidans relevans för sökningar som “milkshake recept” och så vidare. Men, om den mottagande sidan handlar om bildelar spelar länken ingen roll för Googles ranking.

Nu kan du ju tänka att det bara är att köpa länkar med ankartexter som exakt motsvarar dina sidors sökord, men det är inte riktigt så enkelt. Att ha överoptimerade ankartexter är nämligen ett brott mot Googles spam-policies. Därför är det rekommenderat att variera ankartexterna mellan följande typer:

  1. Exakt matchande ankartext: Det exakta sökordet som sidan vill ranka för.
  2. Delvis matchande ankartext: En variation eller synonym för sidans huvudsökord.
  3. Generisk ankartext: “Läs mer”, “Klicka här” och liknande texter.
  4. Varumärkesankartext: Ankartext som inkluderar ditt företagsnamn eller varumärke.
  5. Naken ankartext: Själva URL:en används som ankartext, exempelvis https://klikkoseo.se/ 

Det finns ingen magisk siffra för hur ankartexterna bör spridas ut, men en vanlig rekommenderad fördelning är:

  • 50 procent: Varumärke/Naken ankartext
  • 15 procent: Generisk ankartext
  • 25 procent: Delvis matchande ankartext
  • 10 procent: Exakt matchande ankartext

Det här är en förenklad lösning och långt ifrån sanningen om vad som fungerar i praktiken. Om du vill djupdyka och titta på vilken fördelning av ankartexter som Google föredrar för ditt sökord kan du enkelt analysera det med hjälp av Ahrefs.

Ta toppresultaten för din sökning och lägg in URL:erna i ahrefs verktyg “Anchors” för att se vad som verkligen ger resultat:

image

Som vi ser för sökningen “casino slots” har toppresultaten med “slots” och “casino” i nästan alla sina ankartexter och HÄLFTEN av alla länkar har en exakt matchande ankartext.

Om du känner att du inte har tid till att analysera och skapa varierade ankartexter själv hjälper vi gärna till att ta fram förslag till dig när det är dags att genomföra länkköpet.

Hur många länkar behöver jag?

Som med det mesta inom SEO är det här ingen exakt vetenskap, men du kan skapa dig en kvalificerad uppfattning genom att göra en länkanalys av dina konkurrenter. Det du vill veta är hur stark deras domän är som helhet och hur stark deras landningssida är, som du konkurrerar med.

Domänstyrka ges ofta som ett godtyckligt värde baserat på antalet och styrkan av de länkar som hela webbplatsen får. Vi använder oss av DR (Domain Rating), ett uttryck myntat av Ahrefs. Teorin är att en hög DR hjälper alla landningssidor på webblatsen att ranka högre på Google.

Kuriosa: SEO-specialister har länge hävdat att webbplatsens styrka som helhet är ett viktigt mått för Google, medan Googles egna representanter envist hävdat motsatsen. I samband med Google-läckan i maj 2024 visade det sig att SEO-communityt haft rätt hela tiden och Google medvetet undanhållit sanningen kring det här.

Landningssidans styrka baseras på de länkar som pekar mot den specifika URL:en som du vill ska synas på Google och de URL-er som den konkurrerar med.

Den totala konkurrenskraften hos en sida är en kombination mellan de här två värdena och ingen vet exakt hur samspelet fungerar.

Vi kan se att sidor som har extremt hög DR inte alls behöver några länkar, utan automatiskt når topplaceringar.

Gör en länkanalys

Att göra en länkanalys är något av ett kvalificerat gissningsspel, men det är den närmaste sanningen vi kan komma. För att göra analysen behöver du ett SEO-verktyg och du kan med fördel använda vårt verktyg Eye10 eller Ahrefs.

Du tittar då på toppresultaten på Google och deras DR samt antalet länkar till landningssidan och försöker dra slutsatser från det.

Exempel här på sökningen “värmepump” och topp tre resultaten:

image

Sverigepumpen.se har 97 länkande domäner till sin landningssida, medan comfort.se bara har en enda. Ändå ligger comfort framför Sverigepumpen. Det kan ha att göra med att comfort.se som domän är mycket starkare. 

Om vi hade velat konkurrera mot exemplen ovan hade vi endera behövt en väldigt stark domän (DR 60+) eller ett stort antal länkar till vår landningssida för sökordet. 

Not: DR påverkas av hur många och starka länkar en domän har som helhet. Det vill säga, om du köper länkar till din sida om värmepumpar kommer det stärka både värmepumpsidan OCH hela din webbplats DR.

Här kan vi se ett annat exempel, på sökningen “advokatbyrå malmö”, där adacta-law.se just nu är ohotad i toppen. Men att ta sig upp till position 2 verkar inte kräva speciellt stor ansträngning, när det kommer till backlinks:

image

Innehållskvalitet

Länkar är inte det enda som spelar någon roll när det kommer till positioner, du måste också ha ett innehåll som besvarar användarnas frågor. Oavsett hur många länkar du har kommer du aldrig att nå toppen om besökare lämnar din sida så fort de klickar in på den.

Ett snabbt tips är att titta på de resultat som just nu ligger i topp 3 för sökningen och hur deras sidor ser ut. Vi rekommenderar att du läser vår fullständiga guide om sökordsoptimering här. Där får du fler konkreta tips på hur du förbättrar din sida för Google och användarna.

Kan jag få gratis länkar?

Ja, det finns en hel del sätt att få gratis länkar. Du kan bland annat signa upp din webbplats i digitala kataloger som listar företag inom din bransch. Uppläggen för att få listas i webbkataloger kan variera:

  • Vissa är helt gratis
  • Vissa kräver att du betalar för att listas
  • Vissa erbjuder enklare listningar gratis, som sedan kan uppgradera med snyggare grafik om du betalar.

Värdet av att listas i kataloger är omtvistat. Google´s talesperson John Mueller sa 2017 att det generellt inte hjälper att listas i webbkataloger.

De flesta kataloger använder sig dessutom av nofollow på sina externa länkar, vilket innebär att de inte skickar någon länkjuice. Det vill säga, Google ger inget värde till länken.

Generellt sett är gratislänkar av relativt lågt värde i sig själv, särskilt om de är nofollow. Däremot bör man inte räkna bort dem för sin SEO-strategi som helhet, då de bidrar till att skapa en varierad länkprofil för webbplatsen.

En populär teori inom link building är att en naturlig länkprofil innehåller en blandning av follow och nofollow-länkar. Så, om din föredragna länkstrategi är att köpa länkar kan det vara bra att komplettera defollow-länkar som du köper, med nofollow-länkar som du erhåller gratis.

Man behöver inte alltid stirra sig blind på SEO-värdet av en länk. En nofollow-länkar kan nämligen driva trafik till din webbplats. Det är speciellt värdefullt om de är placerade på webbsidor som är välbesökta och om kontexten för länken är relevant.

Hur säkert är det att köpa länkar?

Google är tvetydiga när det kommer till eventuella konsekvenser av köpta länkar, eller Link Spam, som de kallar det för. De identifierar det genom att algoritmerna, eller individer, rapporterar in misstänkta försök till manipulation av ranking genom artificiella backlinks.

Artificiella backlinks kan både vara ett resultat av att någon köper backlinks till sig själv, men också att en konkurrent bygger suspekta länkar mot dig i hopp om att du ska bli bestraffad. Och hur ska Google veta skillnaden på de två?

Å ena sidan menar Google att brott mot deras spam policies kan leda till nedrankning i sökresultaten genom manuella åtgärder. Å andra sidan säger de att man som webbplatsägare kan ignorera toxiska backlinks om man upptäcker dem, det vill säga länkar som byggs för att skada dig.

Vi kan se tendenser att Google går mot hållet att ignorera snarare än att straffa länkar som de menar saknar värde. Både i deras uttalanden och att de verkar var i färd att avveckla verktyget Disavow Tool. 

Nedmonteringen av Disavow Tool

Om man drabbats av en manuell åtgärd för spammy links kan man i nuläget använda sig av ett verktyg som kallas för Disavow Tool. Det berättar för sökmotorn vilka länkar den ska ignorera.

Efter att du disavowat skadliga länkar meddelar du Google att du markerat vilka länkar sökmotorn ska ignorera och att du vill att de drar tillbaka den manuella åtgärden. Google har hela tiden varit noga med att tala om att verktyget bör användas med försiktighet så att du inte disavowar länkar som faktiskt är av nytta.

Nu verkar vindarna vända mot att låta algoritmer sköta jobbet och tala om för sökmotorer vilka länkar som är manipulativa och att de helt enkelt ska ignoreras.

2023 började Bing Webmaster Tools ta bort sin motsvarighet till Disavow Tool och Google har kommunicerat att det är vägen de också går emot. Tanken är att algoritmerna ska räkna ut vilka länkar som är bra och inte, så att webbplatsägare kan fokusera på att skapa bra innehåll istället för att undersöka sina backlinks.

Det vill säga, det som händer om algoritmen upptäcker att en sida har onaturliga länkar är att de ignorerar länkkraften från de köpta länkarna, inte att de straffar webbplatsen.

Så börjar du med link building

Om du har läst dig fram hit har du lärt dig att du kan gå tillväga på lite olika sätt. Du kan göra allt själv genom att:

  1. Ta fram en länkanalys av dina konkurrenter.
  2. Skapa en plan för hur många länkar du behöver till olika sidor på din webbplats.
  3. Kartlägga sajter som pratar om ditt verksamhetsområde.
  4. Kontakta webbplatsägare och fråga om du kan köpa en länk från deras sida.
  5. Skapa en övervakning/monitorering så du ser att de länkar du köpt är live och satt till dofollow.

Du kan också använda dig av ett verktyg, exempelvis Search Royals, som eliminerar behovet av att kartlägga sajter, kontakta webbplatsägare och monitorera länkstatus. Handplocka de webbplatser som är mest relevanta för dig, beställ och invänta leverans.

Det sista alternativet är att du låter oss sköta hela arbetet, både länkanalys, strategi och genomförande. Då får du en egen Customer Success Manager som ser till att din webbplats får de länkar den behöver för att ta sig till toppen.

Kontakta oss för en kostnadsfri konsultation om dina alternativ och vad vi kan göra för att hjälpa dig.

FAQ

Är det säkert att köpa backlinks 2024?

Att köpa länkar går emot Googles riktlinjer, men det mesta tyder på att Google går mot att ignorera köpta länkar snarare än att straffa domänen som länkarna pekar mot.

Behövs backlinks för att nå toppen av Google 2024?

Ja, det är fortfarande ett krav, speciellt i konkurrensutsatta nischer. För att veta hur många du behöver måste du göra en länkanalys.

Hur dyrt är det att köpa backlinks?

Det beror helt på vilken kvalitet det är på länkarna du köper. Det beror ofta på styrkan av domänen du köper länken ifrån och hur mycket organisk trafik den får-
Free SEO analysis

Kostnadsfri SEO-analys

Free SEO analysis
Aktivera JavaScript i din webbläsare för att slutföra detta formulär.
Vilken typ av analys vill du ha?
*Genom att samtycka blir du också anmäld till vårt nyhetsbrev och du accepterar att ta emot marknadsföring. Du kan avsluta din prenumeration när du vill genom att klicka på ”unsubscribe” i våra nyhetsbrev.
Klicka här för att godkänna vår integritetspolicy:
Innehåll