Blog

Link Building Case Study

Link Building Case Study

Ta del av vår Case Study här!

 

Vilka länkar ska du satsa på när du vill få din webbplats till toppen av Google? Det är en fråga som alltid är aktuell i SEO-branschen.

Vi på Klikko gjorde slag i saken för att reda ut alla frågetecken och genomförde den största link building-undersökningen någonsin i Norden. Målet var att se vilken strategi som är bäst, både resultatmässigt och ur en ekonomisk synvinkel.

Om undersökningen

De flesta webblatser har en blandning av länkar från olika källor, allt från samarbetspartners och kunder till nyhetssajter och bloggar. En del länkar kommer naturligt och en del betalar man för.

Det kan i slutändan vara svårt att veta vilka av ens länkar som faktiskt fungerar och bidrar till mer relevant trafik. Vår hypotes var att vi skulle kunna se värdet av olika typer av länkar genom att:

  1. skapa fyra likvärda webbplatser inriktade på samma typ av sökord
  2. använda en enskild typ av länk till vardera webbplats.
  3. ge varje sajt lika mycket pengar att köpa länkar för, från sin valda länktyp – Totalt 20 000 DKK/sajt (cirka 30 000 SEK).

Det gav oss den mest rättvisa utgångspunkten för undersökningen.

Fyra brunsch-sajter

I juni 2022 byggde vi fyra identiska brunsch-sajter med helt nya domäner:

Fyra länkstrategier

För att boosta sajterna valde vi att enbart fokusera på länkar du kan köpa, uppdelade på fyra kategorier:

  1. PBN-länkar – Länkar från vårt egna PBN-nätverk.
  2. Nischelänkar – Länkar från våra nischesidor, uppbyggda för att vara relevanta för specifika branscher.
  3. Premiumlänkar – Länkar från auktoritativa, externa publishers.
  4. International Guest posts – Gästposter på internationella webbplatser med hög DR.

Spelfältet

Den slutliga uppställningen såg ut såhär:

  • brunchkøbenhavn.dk – boostad av PBN-länkar.
  • brunchårhus.dk – boostad av International Guest Posts.
  • brunchodense.dk – boostad av premiumlänkar.
  • brunchaalborg.dk – boostad av nischelänkar.

Det här var alltså underlaget för undersökningen, men innan vi började bygga länkar ville vi först reda ut frågan:

Hur långt kommer man utan länkar?

Vi lät sajterna ligga live, utan att bygga en enda länk, för att se om de skulle få någon organisk trafik utan hjälp.

Det visade sig att det faktiskt gjorde det. Efter tre månader hade de genererat en del trafik, men ingen av dem hade någon topp-placering på de kritiska sökorden. För det krävdes att vi drog igång med våra tänkta länkstrategier.

Slutresultat efter länkbygget

Vi spenderade de 20 000 DKK (cirka 30 000 SEK) på de respektive webbplatserna och deras länkar och lät tiden gå.

När dammet lagt sig och vi kunde utvärdera tillväxten efter två år hade två sajter klättrat upp och börjat dominera sökresultaten. Se snapshot nedan från ahrefs för trafikökningen för en av sajterna:

image

 

Studien gav fantastiskt mycket insikter kring hur de olika länktyperna faktiskt presterar i en skarp situation och allt finns noggrant dokumenterat i vår Case Study. Få tillgång till hela fallstudien kostnadsfritt idag och börja bygga länkar som faktiskt fungerar och genererar trafik.

Free SEO analysis

Kostnadsfri SEO-analys

Free SEO analysis
Aktivera JavaScript i din webbläsare för att slutföra detta formulär.
Vilken typ av analys vill du ha?
*Genom att samtycka blir du också anmäld till vårt nyhetsbrev och du accepterar att ta emot marknadsföring. Du kan avsluta din prenumeration när du vill genom att klicka på ”unsubscribe” i våra nyhetsbrev.
Klicka här för att godkänna vår integritetspolicy:
Innehåll