Blog

Hur påverkar UX SEO?

Hur påverkar UX SEO?

Link buildning, sökord och ankartexter är några av hörnstenarna inom SEO. Men SEO-världen är under ständig utveckling och på senare år har fokuset på UX (user experience) börjat få en omvälvande effekt. I den här artikeln kommer vi att titta närmare på hur UX påverkar SEO och hur du kan använda samspelet mellan UX och SEO till din fördel.

Om SEO handlar om att optimera trafiken till din webbplats, så är UX centrerat kring användarupplevelsen när de väl är där.

Du kan ha en smart och effektiv SEO-strategi för att få människor att klicka sig in på din webbplats. Men om användaren inte snabbt kan hitta vad de letar efter och inte är motiverad att interagera med din webbplats, riskerar du att de hoppar vidare till nästa resultat i Googles sökresultat.

Exempelvis kan en SEO-optimerad webbplats som är överbelastad med sökord leda till en dålig upplevelse för användaren. Omvänt kan en sida med den snyggaste designen, men utan innehåll som tar användaren till den tjänst de letar efter, sänka din konverteringsfrekvens.

Därför är UX en nyckelkomponent i en framgångsrik och heltäckande SEO-strategi. Med UX kan du både driva trafik till din webbplats och konvertera dem till försäljning. SEO och UX har blivit alltmer oskiljaktiga, vilket gör det viktigt att kunna balansera dem båda. Därav begreppet SXO (Search Experience Optimisation), termen som binder SEO och UX samman.

Innehåll i UX SEO – Content is still king

Vissa företag gör misstaget att bara berätta om sig själva och sitt varumärke på sin webbplats. Ett SXO-baserat tillvägagångssätt tar däremot hänsyn till användarens behov. Då organiserar du webbplatsen med fokus på att göra den sökta informationen och dina tjänster enkelt och intuitivt tillgänglig.

En UX-driven strategi inom SEO prioriterar vad användarna letar efter när de besöker en webbplats. Innehåll och design som tar hänsyn till användarens intention fokuserar på att göra användarna nöjda och tillfredsställa deras behov, snarare än att pumpa sidan med sökord för att ranka högt i sökresultaten. I SXO är måttet på framgång den grad du kan leverera relevant och användbart innehåll till användaren.

Webbplatsens design, funktion och layout spelar också en avgörande roll för användarupplevelsen. Precis som vid mobil SEO är responsiv design, som anpassar sig till den enhet som klickar på sidan, en viktig del av en SEO-optimerad UX. Detta gäller även webbplatsens laddningstid, som avgör både Googles bedömning av din webbplats kvalitet och användarens upplevelse.

Testning och feedback – nyckeln till UX SEO

Det analytiska och databaserade arbetet om hur användarna använder din webbplats är avgörande för att kunna leverera UX som ger resultat. Det innebär att man kontinuerligt mäter, testar och samlar in feedback om hur användarna interagerar med webbplatsen. Detta för att förstå vilka delar av webbplatsen som användaren uppskattar och vilka som inte fungerar lika bra. Värmekartor som visar exakt vilka delar av en sida som interageras med är bara ett av de populära verktygen som du kan använda för att vässa webbplatsens UX. Dessutom kan A/B-test av olika layouter och designer också peka på hur din webbplats effektivt kan engagera användaren.

Nedan beskriver vi några av de viktigaste parametrarna som du bör ta hänsyn till för att bedöma om din webbplats är UX-optimerad.

  • Dwell time: Dwell time mäter hur länge användaren stannar på en webbplats innan den hoppar tillbaka till sökresultatsidan. Välstrukturerat innehåll med starka CTA:er (call-to-action) och engagerande visuella element som får användaren att stanna kvar på sidan kan vara avgörande. Ju längre en användare stannar på din webbplats, desto mer sannolikt är det att Google bedömer att din webbplats är relevant för användaren.
  • Click-through rate (CTR): CTR avser antalet klick som en användare gör efter att ha besökt din webbplats. En hög CTR indikerar att din webbplats effektivt kan leverera den information och de tjänster som användaren letar efter. Ett lågt CTR-värde kan vara en indikator på att webbplatsen inte är användarvänlig och svår att navigera på.
  • Bounce rate: Bounce rate anger andelen användare som lämnar din webbplats efter att ha sett förstasidan. En hög bounce rate kan orsakas av dålig UX på din webbplats, t.ex. långsam laddningstid, oinformativt innehåll och förvirrande webbdesign.

Dessa parametrar är inte bara viktiga för att bygga en webbplats som driver försäljning, utan avgör också hur din webbplats presterar i sökrankningen. Googles algoritmer är också utformade för att straffa webbplatser med dåliga UX-funktioner som inte ger användaren något värde.

FAQ

Vad är SXO (Search Experience Optimisation)?

SXO är en term som binder samman SEO och UX, vilket är ett tillvägagångssätt för att balansera både sökmotoroptimering och användarupplevelse på en webbplats.

Varför är innehåll och design viktigt för UX inom SEO?

Innehållet och designen på en webbplats spelar en avgörande roll för användarupplevelsen och hur väl den kan uppfylla användarens intention och behov. En UX-driven strategi inom SEO prioriterar innehåll och design efter vad användarna letar efter och interagerar med när de besöker en webbplats.

Vilka parametrar kan användas för att bedöma om en webbplats är UX-optimerad?

Dwell time, click-through rate (CTR) och bounce rate är några parametrar som kan användas för att bedöma om en webbplats är UX-optimerad och effektiv för användarna.

Free SEO analysis

Kostnadsfri SEO-analys

Free SEO analysis
Aktivera JavaScript i din webbläsare för att slutföra detta formulär.
Vilken typ av analys vill du ha?
*Genom att samtycka blir du också anmäld till vårt nyhetsbrev och du accepterar att ta emot marknadsföring. Du kan avsluta din prenumeration när du vill genom att klicka på ”unsubscribe” i våra nyhetsbrev.
Klicka här för att godkänna vår integritetspolicy:
Innehåll