Majoriteten av Sveriges befolkning använder Google när de söker efter svar på sina frågor. Ändå är det få företag som lägger resurser på att synas i sökmotorn.
Rättare sagt, många annonserar på Google, men få satsar på SEO eller sökmotoroptimering som det också heter. Nedan går vi igenom varför det är viktigt att arbeta med SEO och hur du börjar din resa.
Vad är SEO?
SEO är olika tekniker som du kan använda för att förbättra din synlighet bland Googles organiska sökresultat, det vill säga resultat som du inte kan betala dig till för att få.
De betalda sökresultaten (annonserna), har alltid en “sponsrad” tagg som indikerar att företag betalar för dem. Detta sänker trovärdigheten markant i jämförelse med de organiska sökresultaten.
Undersökningar visar att det översta organiska sökresultatet har en markant högre klickfrekvens (Click Through Rate – CTR) än annonserna.
CTR är antalet gånger som någon klickar på din länk jämfört med hur många som ser den. Om du exponeras 100 gånger i Google och får 3 klick får du en CTR på 3 procent.
CTR – Annonser vs organiska sökresultat
Om vi tittar närmare på datan ser vi att den första organiska positionen i snitt får mer än 13 gånger så mycket trafik som den första annonsen.
Source: Statistik sammanställd från Backlinko och First Page Sage
Konvertering – Annonser vs organiska sökresultat
När du väl fått besökare till din sida är det viktigt att de också utför den handling du vill att de ska utföra; handla, ringa, skicka in ett formulär med mera. Med andra ord ska det ske en konvertering.
En undersökning från First Page Sage visar att annonser har en genomsnittlig konverteringsgrad på 1,3 % medan organisk trafik ligger på 2,4 %. Så även här vinner de organiska sökresultaten.
Source: First Page Sage
Enligt deras undersökning är också SEO avsevärt bättre i det långa loppet med tanke på ROI (Return On Investment).
Andra positiva aspekter av SEO
Att arbeta med SEO är mer tidskrävande än annonsering, men det ger en mängd positiva effekter förutom att synas högre i sökresultaten:
Användarupplevelse
För att nå högt upp på Google arbetar du bland annat med att uppfylla krav och förväntningar som användare har på din webbplats. Så, du kommer dels att få mer trafik och dessutom kommer din webbplats bli mer användarvänlig, konvertera bättre och få fler återkommande kunder.
Branding
En viktig del av SEO är att få andra webbplatser att tala om ditt företag och dina experter i positiva ordalag. Det säger sig självt att det är positivt för uppfattningen om ditt varumärke som helhet.
Långsiktighet
Om du slutar att betala för annonskampanjer stoppar trafiken helt. Så är inte fallet med SEO, när du väl börjat få bra positioner på Google är det inte svårt att behålla dem. Trafiken stoppar inte bara för att du tar en paus från dina SEO-insatser.
Hur börjar jag med SEO?
SEO är ett mer komplicerat område än annonsering, men betalar sig många gånger om, om du lägger resurser på det. Det finns tre olika områden som du måste få styr på:
- Teknisk SEO – Hur snabbt din webbplats laddar, hur den fungerar i mobilen, om Google kan hitta ditt innehåll med mera. Läs mer om teknisk SEO här.
- On page SEO – Strukturen och innehållet på din webbplats. Du måste lista ut hur människor söker (sökordsanalys) och hur du hjälper dem på bästa sätt (sökordsoptimering).
- Off page SEO – Att bli validerad som en trovärdig källa genom externa rekommendationer. Framför allt genom backlinks.
Du kan läsa vår stora guide om SEO här, eller så kontaktar du oss för en kostnadsfri konsultation kring din webbplats, redan idag!