Blog

Därför behöver du SEO

Därför behöver du SEO

Majoriteten av Sveriges befolkning använder Google när de söker efter svar på sina frågor. Ändå är det få företag som lägger resurser på att synas i sökmotorn.

Rättare sagt, många annonserar på Google, men få satsar på SEO eller sökmotoroptimering som det också heter. Nedan går vi igenom varför det är viktigt att arbeta med SEO och hur du börjar din resa.

Vad är SEO?

SEO är olika tekniker som du kan använda för att förbättra din synlighet bland Googles organiska sökresultat, det vill säga resultat som du inte kan betala dig till för att få.

image

De betalda sökresultaten (annonserna), har alltid en “sponsrad” tagg som indikerar att företag betalar för dem. Detta sänker trovärdigheten markant i jämförelse med de organiska sökresultaten. 

Undersökningar visar att det översta organiska sökresultatet har en markant högre klickfrekvens (Click Through Rate – CTR) än annonserna.

CTR är antalet gånger som någon klickar på din länk jämfört med hur många som ser den. Om du exponeras 100 gånger i Google och får 3 klick får du en CTR på 3 procent.

CTR – Annonser vs organiska sökresultat

Om vi tittar närmare på datan ser vi att den första organiska positionen i snitt får mer än 13 gånger så mycket trafik som den första annonsen.

image

Source: Statistik sammanställd från Backlinko och First Page Sage

Konvertering – Annonser vs organiska sökresultat

När du väl fått besökare till din sida är det viktigt att de också utför den handling du vill att de ska utföra; handla, ringa, skicka in ett formulär med mera. Med andra ord ska det ske en konvertering.

En undersökning från First Page Sage visar att annonser har en genomsnittlig konverteringsgrad på 1,3 % medan organisk trafik ligger på 2,4 %. Så även här vinner de organiska sökresultaten.

image

Source: First Page Sage

Enligt deras undersökning är också SEO avsevärt bättre i det långa loppet med tanke på ROI (Return On Investment).

Andra positiva aspekter av SEO

Att arbeta med SEO är mer tidskrävande än annonsering, men det ger en mängd positiva effekter förutom att synas högre i sökresultaten:

Användarupplevelse

För att nå högt upp på Google arbetar du bland annat med att uppfylla krav och förväntningar som användare har på din webbplats. Så, du kommer dels att få mer trafik och dessutom kommer din webbplats bli mer användarvänlig, konvertera bättre och få fler återkommande kunder.

Branding

En viktig del av SEO är att få andra webbplatser att tala om ditt företag och dina experter i positiva ordalag. Det säger sig självt att det är positivt för uppfattningen om ditt varumärke som helhet.

Långsiktighet

Om du slutar att betala för annonskampanjer stoppar trafiken helt. Så är inte fallet med SEO, när du väl börjat få bra positioner på Google är det inte svårt att behålla dem. Trafiken stoppar inte bara för att du tar en paus från dina SEO-insatser.

Hur börjar jag med SEO?

SEO är ett mer komplicerat område än annonsering, men betalar sig många gånger om, om du lägger resurser på det. Det finns tre olika områden som du måste få styr på:

Du kan läsa vår stora guide om SEO här, eller så kontaktar du oss för en kostnadsfri konsultation kring din webbplats, redan idag!

FAQ

Hur lång tid tar det i genomsnitt innan jag ser resultat från mitt SEO-arbete?

Tiden det tar innan man ser resultat från SEO kan variera mycket. I allmänhet kan man förvänta sig att börja se initiala förbättringar inom 3-6 månader, men det kan ta upp till 12 månader eller längre för att uppnå betydande resultat. SEO är en långsiktig investering och kräver kontinuerlig ansträngning och uppdateringar för att bibehålla och förbättra rankingen.

Behöver jag anlita en SEO-expert eller kan jag sköta min SEO själv?

Det beror på dina kunskaper och den tid du kan avsätta åt SEO-arbetet. SEO är komplicerat och tidskrävande, men grundläggande SEO kan hanteras av dig själv om du är villig att investera tid och ansträngning för att lära dig grunderna. Om ditt företag är större eller om du vill ha snabbare och mer professionella resultat kan det vara en bra idé att anlita en SEO-expert eller en digital marknadsföringsbyrå.

Hur mäter jag framgången i mitt SEO-arbete?

Framgången i SEO kan mätas genom flera nyckelindikatorer, inklusive förbättrad organisk synlighet, ökad trafik till webbplatsen, förbättrad ranking för specifika sökord, högre CTR (Click Through Rate), och ökad konverteringsfrekvens. Analysverktyg som Google Analytics är oumbärliga för att mäta utvecklingen.
Free SEO analysis

Kostnadsfri SEO-analys

Free SEO analysis
Aktivera JavaScript i din webbläsare för att slutföra detta formulär.
Vilken typ av analys vill du ha?
*Genom att samtycka blir du också anmäld till vårt nyhetsbrev och du accepterar att ta emot marknadsföring. Du kan avsluta din prenumeration när du vill genom att klicka på ”unsubscribe” i våra nyhetsbrev.
Klicka här för att godkänna vår integritetspolicy:
Innehåll