En av de viktigaste delarna av ditt SEO-arbete är sökordsanalysen. Det innebär att du identifierar hur möjliga kunder letar efter dina tjänster och produkter på Google. Insikterna från analysen fungerar som utgångspunkt när du sedan sökordsoptimerar ditt innehåll.
Drömmen är att hitta sökord (keyword på engelska) som många använder och som är lätt att komma till toppen av Google med. Hur gör du det? Häng med så förklarar vi.
Vad är sökord?
Först är det på sin plats att definiera vad ett sökord egentligen är. Som namnet antyder är det ord som folk använder när de söker efter något, på sökmotorer (Google, Bing, Yahoo, DuckDuckGo med flera).
Termen används både för enskilda ord, som “byggfirma”, men även längre meningar som “bästa receptet på saffransbullar”.
Vad är sökordsanalys och varför är det så viktigt?
Sökordsanalys innebär att du tar reda på:
- Prioriterade sökord – Vilka sökord som är viktigast för dig.
- Sökvolym – Hur ofta folk söker på de olika sökorden.
- Sökintention – Vad folk vill ha för innehåll för olika sökord (sökintention)
- Svårighetsgrad – Vad som krävs för att synas på de olika sökorden
… och därefter kan du verkställa en strategi för att nå toppen av Google för dina prioriterade sökord.
Se ett exempel nedan på två sökord som kan vara relevant för en e-handlare. ”Laptops” har 26 000 sökningar/månad, medan ”Asus gaming laptop” bara har 450 sökningar/månad. Däremot har ”Asus gaming laptop” en svårighetsgrad på 0 att synas i topp på. E-handlaren kommer att vilja synas för bägge sökningarna och kommer med största sannolikhet ha störst chans att få trafik på Asus först.
Source: Data från Ahrefs
Sökordsanalys är viktigt för att:
- Få trafik från Google. Det är viktigt för din verksamhet att du listar ut vilka sökord som används när kunder söker efter dina produkter och tjänster. Att optimera ditt innehåll för kritiska sökningar är det bästa sättet för att få relevant trafik från Google.
- Lära känna din målgrupp. Googles algoritmer anpassas hela tiden för att visa det mest relevanta resultaten högst upp. Genom att studera de sajter som toppar sökmotorerna lär du dig vad folk förväntar sig när de besöker din webbplats. Du har säkert varit med om tillfällen där du besökt olika sidor och tänkt “Det här är helt irrelevant för mig” och klickat tillbaka till Google. Det vill du till varje pris undvika, när någon kommer till din sida.
- Förbättra konverteringsgraden. Genom att lista ut vad besökare förväntar sig när de letar efter dina produkter och tjänster kan du optimera dina konverteringspunkter och CTAs (Call to actions).
- Strukturera din webbplats bättre. När du gör en sökordsanalys hittar du kopplingar mellan olika ämnen och får insikter om hur de bäst struktureras och kategoriseras. I slutändan kommer det att förbättra upplevelsen av din webbplats. En bättre webbplatsstruktur kommer dessutom att leda till bättre positioner på Google.
- Bygga ditt varumärke. Ju mer synlighet du får på Google och ju bättre du blir på att hjälpa dina användare, desto bättre bild av dig kommer folk att få.
Sökordsanalys är mer än att förstå hur du påverkar Google för att ge dig mer trafik. Det är att förstå din kunds resa, från det att den knappar in en fråga i sökfältet till att den kontaktar dig för en offert eller slutför ett köp.
Tips: Om du inte redan läst den rekommenderar vi vår fullständiga Guide om SEO.
Vänta inte med sökordsanalysen
Tyvärr tänker många att SEO är något man kan lägga till på sin webbplats “senare”. Vi har hjälpt alltför många företag som ångrat att de inte tog tag i det från första början.
Ett vanligt misstag är att företag och organisationer använder egna termer och namn på sitt utbud. Ord som vanligt folk aldrig använder sig av. Detta leder till att ingen hittar dem på Google och de missar möjliga affärer.
Exempel: Du är en rekryteringsfirma som är specialiserade på att rekrytera chefer, en tjänst som du döpt till “Executive Pro Recruitment”. Det är det ingen som söker på. ”Executive Search” och “Chefsrekrytering” däremot har 600 respektive 250 sökningar i månaden.
Om du skapat innehåll, hierarkier och menyer utan förankring i vad användare vill ha kan du i värsta fall behöva börja om från början.
Sökordsanalysen beskriver hur din målgrupp kommunicerar, hur de söker och vad de förväntar sig när de besöker din webbplats. Genom att göra sökordsanalysen så tidigt som möjligt kan du låta insikterna påverka hela din webbplats innehåll och struktur.
Nog om skräckscenarion, det är dags att vi dyker ner i sökordsanalysens principer och hur du gör det själv.
Primärt sökord
Man kan grovt säga att varje sida på din webbplats, det vill säga varje enskild URL, kan ha ett större tema som den behandlar. Ett primärt sökord. Det är den huvudsakliga sökningen som du vill att sidan ska synas med på Google. Det kan vara “Sökordsanalys” som i fallet med denna guide, eller “Fönsterputsning Göteborg” för en städfirma som har en sida om just det.
Håll dig till det primära sökordet och syftet med den sökningen när du skapar innehållet för sidan. Om du svävar ut för mycket kommer inte Google att förstå kontexten och sidan kommer inte att få någon trafik. Användare kommer dessutom att bli frustrerade över den spretiga upplevelsen och inte bete sig på det sätt du vill att de ska göra (konvertera).
Exempel: Om du är en e-handel för motorfordon kan du inte ha en sida som syns för både ”avgassystem”, ”backspegel” eller ”däck”. De sökningarna kräver varsin egen sida. Däremot kan och bör du ha en kategorisida som samlar ihop de olika sidorna, som skulle kunna heta “bildelar”. Då har du fyra sidor som besvarar fyra olika sökningar och som dessutom hänger samman via “bildelar”-sidan.
Varför är detta så viktigt? Jo, för att:
- De olika sökorden har en hel del sökningar och potentiell trafik till din sida:
- Bildelar: 15 000 sök/månad
- Avgassystem: 3 400 sök/månad
- Däck: 24 000 sök/månad
- Backspegel: 1 800 sök/månad
- De olika sökningarna har olika intentioner. En person som söker efter däck är förmodligen bara intresserad av däck, den vill inte hamna på en sida med andra produkter.
Så, återigen, håll dig till ett primärt sökord per sida. Det är bäst för både dig, kunden och Google.
Long tail-sökningar
Det primära sökordet är inte det enda sökordet som sidan kan synas på. Det finns alltid en mängd olika sökningar som kommer att vara relevant och som bygger på det primära sökordet. Det kan vara exempelvis “bästa hårtrimmern under 500 kr” för en sida som säljer hårtrimmers. Dessa kallas för long-tail keywords och används ofta personer som har spetsat till sitt sökande och är närmare ett köp. Ju längre svans av extra sökord, desto lägre är sökvolymerna, men det är också enklare att synas på det.
Exempel: Om vi fortsätter på bilbutiken och “Däck”-sidan hade den också kunnat synas på sökningar som:
- Däck med vit sida: 250 sök/månad
- Bäst däck fram eller bak: 500 sök/månad
-
Däck till släpvagn 13 tum: 150 sök/månad
Det är lätt att se att en sida om däck hos en e-handlare hade kunnat vara relevant för alla dessa sökningar.
Över 70% av alla sökningar på Google består av long-tail-sökningar. Därför är det viktigt att din sida är optimerad för såväl längre sökningar som dina primära.
Gör en sökordsanalys
För att lista ut vilka sökord som är viktiga för din verksamhet krävs det att du gör en sökordsanalys. Det innebär att du letar efter sökord som är relevanta för dig, tittar på hur ofta det söks på dem, deras sökvolym, samt vad som krävs för att synas på dem. För detta behöver du ett sökordsverktyg och det finns en uppsjö av sådana på nätet.
3 bra sökordsverktyg som vi gillar:
Många sökordsverktyg har provperioder, så att du kan testa om verktyget funkar för dig.
Vill du inte betala har du tillgång till ett dugligt verktyg gratis, om du har ett Google Ads-konto, nämligen sökordsplaneraren.
Hur använder du sökordsverktyg?
De flesta verktygen har liknande upplägg. Du kan leta efter och analysera sökord med olika infallsvinklar. Det är som en trasslig garnboll som du kan nysta upp från olika ändar. De vanligaste sätten är:
1. Baserat på sökord
Du skriver in sökordet i verktyget och det ger dig information om sökvolym, svårighetsgrad samt relaterade sökord. Se exempel nedan från verktyget Ahrefs Keyword Explorer, om vi tittar på sökordet “elscooter”:
Verktyget visar både information om sökordet i sig, vilken sökvolym det har i medel per månad, men också om det finns säsongsbetonade toppar. Här kan du se att det oftast söks på elscooter under sommaren. Säsongsdatan ger viktiga insikter om när du bör promota olika produkter och tjänster.
Ahrefs keyword planner ger också detaljerad information om relaterade sökningar:
- Sökningar som innehåller sökordet: ”xiaomi elscooter”, “elscooter rea”
- Frågor som folk ställer i samband med sökordet: “hur snabbt får en elscooter gå?”
- Andra sökord, som dina konkurrenters sidor syns på: “Elsparkcykel” och särskrivningen “el scooter”
- Ämnen som dina konkurrenter pratar om på sina sidor: “räckvidd”, “allmän väg” och så vidare.
All den här informationen kommer att vara ovärderlig senare, när du ska skapa innehåll för din sida.
2. Baserat på webbplats/webbsida
Du kan använda sökordsverktyg för att se vilka sökord en specifik webbsida syns på. Om du har en konkurrent som har bra synlighet på Google kan du titta på den, för att få sökordsdata och inspiration.
Exempel – Elgigantens webbsida om elscooter: Du kan se att sökningen “elsparkcykel” har fler sökningar än “elscooter”. Du kan också se att “el kick” och “el kickbike” är relevanta sökningar, om än inte lika populära. Utifrån det kan du dra slutsatser om vilka synonymer och andra sökningar det kan vara värt att synas på.
Sökordsverktygen har en mängd andra finesser och funktioner, men dessa är de du behöver för att göra den grundläggande analysen.
3. Analys av long tails och frågor
Som vi nämnde innan finns det ofta long tail-sökningar kopplade till varje primär sökning. I sökordsverktyget kan du leta upp dem och analysera vilka av dem som kan vara rimliga för dina sidor. En del är bättre och en del är sämre. Sökningar som inkluderar dina konkurrenters varumärkesnamn är inget du bör prioritera för ditt innehåll.
Exempel: Sökningen “elscooter rea” är säkerligen toppen för alla återförsäljare, medan “elscooter elgiganten” enbart är relevant för just Elgiganten. Åtminstone när du gör sökordsanalys primärt för SEO. Om du jobbar med Google Ads skulle du kunna annonsera på “elscooter elgiganten”, men vi kommer inte djupyka i det här. Vi fokuserar enbart på SEO i denna guide.
Hitta mönstren
Försök att hitta mönster i longtail-sökningarna kring ditt primära sökord. Det kommer att hjälpa dig förstå vilken typ av problem dina kunder brottas med.
Exempel: Vi använder e-handeln för bildelar som exempel igen, och tar en titt på sökningen “vinterdäck”. Termen har 470 000 sök/år, med största andelen sökningar under sen höst/tidig vinter. Om vi tittar på long tail sökningarna ser vi följande mönster:
Sökord | Volym/år |
vinterdäck | 468 000 |
vinterdäck datum | 180 000 |
vinterdäck lag | 168 000 |
när måste man ha vinterdäck | 50 400 |
vinterdäck 2022 | 46 800 |
byta till vinterdäck | 45 600 |
mönsterdjup vinterdäck | 31 200 |
när ska man byta till vinterdäck | 28 800 |
lag på vinterdäck | 25 200 |
billiga vinterdäck | 16 800 |
Vi ser en hel del sökningar som har att göra med lagar och regler kring vinterdäck och om mönsterdjup.
När vi tittar på rena frågor, det vill säga när någon skriver ut en fråga i Google, förstärks den bilden:
Sökord | Volym/år |
när måste man ha vinterdäck | 50 400 |
när ska man byta till vinterdäck | 28 800 |
när får man sätta på vinterdäck | 15 600 |
när byter man till vinterdäck | 10 800 |
när vinterdäck | 9 600 |
när ska man ha vinterdäck | 8 400 |
när byta till vinterdäck | 8 400 |
vinterdäck när | 7 200 |
hur länge får man ha vinterdäck | 6 000 |
när måste man byta till vinterdäck | 6 000 |
Den här snabba analysen säger oss att det inte bara är rimligt att prata om vinterdäck i sig på sidan. Det är också högst relevant att hjälpa användarna att förstå regler och lagar kring såväl när vinterdäck ska på och av, men även hur däcken måste vara utformade.
Olika sökordsverktyg har sin egen funktionalitet för att komma åt long-tails och frågor, men det brukar vara ganska pedagogiskt upplagda. Så här ser det ut i ahrefs exempelvis:
Med “Word count” kan du ställa in minsta antal ord i en sökning, för att hitta längre long tails.
Source: Data från Ahrefs
Med “Questions” filtrerar du fram alla sökningar som är rena frågor.
Source: Data från Ahrefs
Du kan också komplettera med att titta på Googles “Fler frågor du kan ställa” för att få fler förslag på frågor:
Nu vet du hur du tittar på ett sökord och det är dags att titta på hur du använder kunskaperna på ditt innehåll.
Analysera varje produkt, kategori och tjänst
Du bör analysera varje tjänst, produkt och kategori i ditt utbud och hitta de bästa sökorden för dem. Ibland finns det synonymer för sökorden, exempelvis “elscooter”, “elsparkcykel” och “el kick””. Det är viktigt att du fångar upp dessa.
I samband med att du analyserar och dokumenterar dina primära sökord, sammanställ även de viktigaste long-tail sökningarna. Det är viktigt för att:
- Få maximal möjlig exponering på Google.
- Om det söks på något i samband med din produkt/tjänst bör du svara på de frågorna för att skapa förtroende och en mer användarvänlig upplevelse. Det kommer att öka chansen för en konvertering.
Produkter, tjänster och kategorier har alla lite olika utmaningar förknippade med sig. Vi tar och tittar på dem i tur och ordning.
Produktsidor
Med produktsidor menas de sidor som beskriver en specifik produkt, exempelvis en iPhone 14. Vanliga sökningar förknippade med produkter är:
- Prisrelaterade – Pris, kostar, billigaste, erbjudande, rea, med mera.
- Betygsrelaterade – Betyg, omdöme, jämför, test, recension med mera.
Förutom det kommer du också att märka att sökningarna också anpassas efter olika varianter av samma modell:
- “iphone 14 pro max 256gb”
- “nike air force 1 herr vita”
- “paco rabanne invictus 100ml”
Exempel: Såhär ser sökvolymerna ut för olika sökningar som innehåller “iphone 14” och “gb”:
Source: Data från Ahrefs
Om du sålde mobiltelefoner skulle du kunna ha en sida för varje variant av iphone 14. Det kräver arbete och engagemang, men genom att skapa sidor för de olika typerna har du chans att ta del av alla de sökningarna. Det kommer också vara mer relevant för dina besökare.
Om du har produkter som har olika storleker, färger eller andra kvaliteter kan det vara relevant att skapa specifika sidor för olika varianter. Läs mer om hur du gör det i vår guide om sökordsoptimering.
Kategorisidor
Kategorisidor är sidor som samlar ihop produkter, tjänster eller annat innehåll som hänger samman. Det kan vara exempelvis:
- Samsung mobil (3 400 sök/månad) – Samlar alla Samsungs mobiltelefoner på en e-handel.
- Familjejuridik (200 sök/månad) – Samlar alla familjejuridiska tjänster hos en advokatbyrå.
- Julmat (77 000 sök/december) – Samlar alla julrecept hos en matblogg.
Source: köket.se kategorisida om julmat
Det är viktigt att användare och Google kan navigera sig genom din sajt på ett naturligt sätt och förstå sammanhanget i innehållet. Vanliga sökningar kopplade till kategorisidor är:
- Prisrelaterade – Billig, pris, rea, erbjudande, köpa.
- Kvalitetsrelaterade – Bra, bästa, godaste, snyggaste
- Tidsrelaterade – Nya, senaste
Exempel på kategorisökningar:
Sökord | Sök/månad |
Gaming dator billig | 800 |
Bästa filmerna 2022 | 2 200 |
Nya elbilar 2023 | 800 |
Underkategorier
Att sökordsanalysera kategorier innebär också att se vilka underkategorier som kan vara relevanta.
Exempel: I fallet ovan, med “Samsung mobil”, hade det kunnat vara en underkategori till huvudkategorin “mobil”. “Mobil”-sidan har rimligtvis en underkategori per mobilmärke för att underlätta för användare och Google. Det skulle strukturmässigt se ut så här:
Tjänstesidor
Det finns framför allt två saker som är viktiga att ta hänsyn till när du gör sökordsanalysen för dina tjänster:
- Synonymer för tjänsten – Ofta söks det både på själva tjänsten i sig, typ familjejuridk, men även på själva yrkeskategorin, familjejurist. Ta alltid med båda i din analys.
- Lokal förankring – Den absolut vanligaste longtail-sökningen för en tjänst är att man söker efter den lokalt, exempelvis “målare malmö”. Det är viktigt att du undersöker sökvolymerna för alla dina tjänster i alla orter där du är verksam.
Vanliga sökningar kring tjänstesidor är:
- Prisrelaterade – Billig, kostar, pris.
- Kvalitetsrelaterade – Bra, bästa.
- Geografiska – Stockholm, Göteborg, Malmö.
Exempel: Om du är en byggfirma som använder hela Skåne som upptagningsområde skulle du vilja synas på:
Sökord | Sök/månad |
byggfirma malmö | 200 |
byggfirma helsingborg | 150 |
byggfirma lund | 60 |
byggfirma trelleborg | 50 |
byggfirma ystad | 40 |
byggfirma i malmö | 20 |
Informativa sidor
Förutom tjänster, produkter och kategorier finns det en till stor grupp av webbsidor – de informativa sidorna. De har som funktion att informera besökare om något ämne relaterat till din verksamhet, ofta i form av guider eller blogg-artiklar. De är relevanta för besökare tidigare i köpresan och kommer för det mesta inte leda till någon direkt konvertering. Däremot kan de fungera utmärkt för att skapa uppmärksamhet kring ditt varumärke, innan kunden har bestämt sig.
Exempel: En målare skulle kunna ha en guide om att “måla köksluckor” (2 100 sök/månad) och förklara precis hur man går tillväga. Kanske att besökaren klarar det själv, vilket inte leder till någon försäljning, men det ger en positiv upplevelse av företaget. Men, kanske inser besökaren att den inte kommer att reda ut det, och tack vare er hjälpsamma artikel kontaktar den er för att få hjälp.
Så här kan det se ut i ahrefs när du letar idéer för dina informativa sidor:
Sökintention
Du har nu tittat på sökorden och deras longtails och har säkert fått en uppfattning om vilken typ av innehåll du behöver skapa. Men, du kan ta den analysen ett steg längre. För det behöver du faktiskt bara Google.
Ett av Googles främsta syften är att leverera de mest relevanta svaren på de frågor som ställs. Nästan varje gång de uppdaterar sin algoritm är det för att på något sätt förbättra produkten i den riktningen.
Det betyder att de sökresultat som visas högst upp för en given sökning har ett innehåll som Google upplever är relevant för sökningen. Fantastiska nyheter för dig som vill förbättra ditt eget innehåll för dina användare. Genom att analysera de översta resultaten för alla dina kritiska sökningar kommer du att få en bild av vilket innehåll både Google och användare förväntar sig.
Att analysera:
- Vilken typ av innehåll är det som syns i topp? Produkt-, tjänste-, kategori- eller informativ sida.
- Lista vilka problem som de toppkonkurrenterna löser och hur de löser dem.
- Finns det gemensamma nämnare mellan toppsidorna. Har alla videor? Är de rika på pedagogisk grafik? Har de någon form av digitalt verktyg som är hjälpsamt för besökaren?
- Hur mycket textinnehåll finns det på sidorna? Det finns ingen magisk siffra för hur många ord det krävs för att synas i topp, men text är Googles främsta sätt att förstå kontext på en sida. Anteckna antalet ord från den konkurrent som har högst ord-innehåll.
Det här är i stora drag hur du samlar in datan för din sökordsoptimering och de verktyg du behöver för att göra analysen. Beroende på vilken typ av projekt som analysen skall användas till anpassas processen något. Tre vanliga situationer för en sökordsanalys är:
- Sökordsoptimera befintlig innehåll.
- Omstrukturering och/eller utbyggnad av befintligt innehåll.
- Bygga en ny webbplats.
Analys inför sökordsoptimering av befintligt innehåll
Om du enbart vill optimera ditt nuvarande innehåll gör du sökordsanalysen på följande sätt:
Skapa upp ett arbetsdokument i Excel/Sheets/Numbers och lägg till följande kolumner:
- URL
- Sökord
- Nuvarande position
- Sökvolym
- Longtails
- Frågor
- Antal ord
- Typ av innehåll
- Element som behövs
- Toppkonkurrenter
Fyll i alla URL:er du vill optimera i dokumentet, på följande sätt.
1. Först av tittar du på vilka sökord dina sökord rankar på just nu och registrerar den datan.
Så här kan det se ut för en sida som säljer vinterdäck, om vi tittar i ahrefs:
Data från Ahrefs
Med en position 10 på “vinterdäck” är de inte långt ifrån att börja driva bra trafik på sökordet. Vi kan också se att sidan syns på “köpa”, “nya” och “pris”-sökningar. Ett väldigt bra utgångsläge.
2. Titta på longtails och frågor för sökordet och anteckna dem i respektive kolumn.
Relaterade frågor från Ahrefs
3. Titta på toppkonkurrenterna på sökordet, hur många ord är det i deras innehåll och vilken typ av innehåll är det? Har de något element som du inte har som exempelvis videor, kontaktformulär, någon typ av verktyg eller kalkylator som är hjälpsamt för besökarna? Som vi ser endan har toppresultatet 1750 ord och alla konkurrenter har ett sökverktyg för däck.
Antal ord från Ahrefs
Alla toppresultat för “vinterdäck” har ett sök-verktyg
I fallet med bildelar skulle arbetsdokumentet kunna sett ut så här:
Det här kommer att vara ditt arbetsdokument när du betar av sida för sida för att göra dem sökordsoptimerade. När du prioriterar ditt arbete bör du ge fördel till:
- Sidor som du vet är viktiga för din affärsverksamhet
- Sidor som redan rankar högt
- Sidor där insatsen inte är så stor för att komma över konkurrenternas nivå
Analys inför omstrukturering/utbyggnad av innehåll
Om du skall bygga ut din webbplats eller planerar att strukturera om ditt innehåll bör en sökordsanalys ligga till grund för ny struktur och nytt innehåll. Gå igenom processen vi beskrev i förra sektionen, men lägg till följande steg:
1. Konkurrensanalys innehåll: Gör en konkurrensanalys av dina toppkonkurrenter för att se vilket innehåll de har, som du saknar. Använd funktionen content gap i Ahrefs, eller liknande, för att hitta glapp:
Content gap för dackskiftarna.se. Visar vilka sökord deras konkurrenter syns på, men inte dackskiftarna.
2. Konkurrenters toppsidor: Titta på konkurrenternas topp-sidor med funktionen “top pages” och anteckna vilka sidor du saknar:
Source: Funktionen top pages i Ahrefs
3. Konkurrenters sökord: Titta på konkurrenterns sökord i “organic keywords” för att se om det finns några sökord där som du inte har:
Source: Funktionen organic keywords i Ahrefs
4. Konkurrentanalys struktur: Titta på hur konkurrenterna har strukturerat och organiserat sitt innehåll i deras navigation och URL-struktur. En smart struktur har med kategorierna i strukturen, som i detta exemplet: https://www.dackonline.se/falgar/bmw-falgar.html
I slutändan har du en lista med sökord som du saknar. Utifrån denna skapar du ett arbetsblad som är likt det för optimeringen av existerande innehåll. Den enda skillnaden är att du lägger till en kolumn för att visa om sidan finns, eller inte.
Om du strukturerar om innehållet är det också bra om du ser över din kategorisering. Försök att med hjälp av datan hitta en logisk hierarki utifrån hur användarna söker. Titta gärna om det finns någon konkurrent som gör det på ett smart sätt. Så här skulle en struktur kunna se ut:
För att skapa en bra överblick kan du sortera ditt arbetsdokument baserat kategorier, underkategorier och produkter:
Svårighetsgrad (länkar)
Till sist är det dags att bedöma svårighetsgraden för att synas på olika sökningar. Det spelar ingen roll hur bra innehåll du har och hur välstrukturerad webbplatsen är, om du inte har länkar (backlinks). De fungerar som kvalitetsstämplar för Google och är en av sökmotorns viktigaste rankingfaktorer.
Du behöver ett verktyg för att analysera dina konkurrenter, exempelvis vårat egna, Eye10. Där lägger du in ditt sökord och tittar på dina konkurrenters DR (Domain Rating – Styrka från 1-100) och deras RD (Referring Domains – Hur många unika domäner som länkar till dem). Det ger en fingervisning om hur många länkar du själv kommer att behöva för att synas i topp.
Source: Domain Rating och Referring Domains i Eye10
Läs gärna vår guide om att bygga länkar.
Sökordsanalys inför ny webbplats
Ska du bygga en ny webbplats är sökordsanalysen det första du bör göra, när du planerar innehållet. Använd samma mall som beskrivits ovan, med skillnaden att du inte har några existerande sidor, enbart nya.
Lägg särskild vikt på kategorisering, då hela webbplatsens struktur med största sannolikhet kommer att färgas av den analysen. Visualisera hierarkierna och hur de olika sidorna hör ihop. Det gör det lättare att förstå sammanhanget.
Inspireras av webbplatser som har bra positioner, både för kategorisidor och för produktsidor/tjänstesidor. Se hur de lagt upp sitt innehåll och vilka sökord de syns på. Stjäl de bästa idéerna och gör det bättre på din nya webbplats.
Win-win med sökordsanalys
Sökordsanalys handlar om att titta på data, om hur folk söker och vad Google prioriterar för de sökningarna. Analysen ger dig en karta för hur du själv kan skapa innehåll som både användare tycker om och som Google kommer att prioritera. En riktig win-win-situation!
Om du inte har tid eller känner att det är överväldigande finns vi här för att hjälpa dig. Kontakta oss idag för en kostnadsfri SEO-analys, inklusive en titt på dina viktigaste sökord.
FAQ
Vad är en sökordsanalys?
Hur gör man en sökordsanalys?
1. Volymen på sökorden
2. Relaterade sökningar och deras volymer
3. Hur mycket och vilken typ av innehåll Google verkar föredra
4. Hur svårt det kommer vara att synas på sökordet (hur många länkar konkurrenterna har)