Blog

Backlinks – Den stora guiden

Backlinks – Den stora guiden

Backlinks är en av de viktigaste rankingfaktorerna för Google. De fungerar som kvalitetsstämplar och höjer webbplatsens auktoritet i sökmotorernas ögon. Det leder i slutändan till bättre placeringar och mer trafik.

Att få bra backlinks är det svåraste och mest kontroversiella kunskapsområdet inom SEO. Å ena sidan finns det de “etiska” teknikerna, White Hat SEO, vilken slaviskt följer Googles riktlinjer. Å andra sidan finns Black Hat SEO-tekniker vilka kringgår Googles regler och rekommendationer, vanligtvis handlar det om köpta länkar.

I den här guiden lär du dig om de olika teknikerna och hur du själv verkställer en backlink-strategi. Vi har också genomfört Nordens största case study på hur olika Link Building tekniker faktiskt levererar. Mer om det nedan.

Vad är Backlinks?

Backlinks är när en webbplats länkar till en annan webbplats. Det kan se ut på olika sätt:

  1. Länk med ankartext – Länk inbäddad i en beskrivande text, som denna:
    SEO verktyg
  2. Exakt URL – Länk via den exakta UR som leder till målsidan, som denna: https://searchroyals.com/ 
  3. Länk via bild – Länk inbäddad i en bild eller grafik.

 

Varför behöver du backlinks?

Backlinks är viktiga av olika anledningar:

  • Förbättrade positioner i sökresultat. Kvalitativa länkar är positiva signaler i sökmotorernas algoritmer. Det vill säga, de ger hemsidor bättre positioner i sökresultaten.
  • Ökad trafik. En backlink från en välbesökt sida kan generera trafik till din sajt.
  • Branding. Om din webbplats figurerar som källhänvisning för data, kunskap eller expertis förbättras uppfattningen om ditt varumärke.

När du jobbar med SEO och backlinks är det framför allt förbättrade positioner på Google som är målet. Bättre positioner innebär mer trafik. Se graf nedan från Backlinko som visar den procentuella andelen klick som olika positioner får från Google:

image

Source: Statistik från Backlinko

De översta tre positionerna får mer än hälften av trafiken. För att nå toppen krävs generellt en stark länkprofil. Med länkprofil menas kvaliteten, kvantiteten och relevansen hos de länkar som pekar mot din sida.

Vilka backlinks är bra för SEO?

Alla länkar är inte lika mycket värda och det finns i stora drag tre avgörande faktorer:

  1. Dofollow/nofollow – Länkar kan vara märkta med en meta-tagg som säger åt sökmotorerna att inte bry sig om den. Vanligast är “nofollow”-taggen, men även “sponsored” (betalda länkar) och “ugc” (användargenererat innehåll) säger åt Google att inte ge länkar något värde.De länkar som inte har någon av dessa meta-taggar kallas för dofollow-länkar, trots att ingen sådan meta-tagg egentligen existerar. Det är dofollow-länkarna vi vill åt.För att se om en länk har en No Follow meta-tagg kan du högerklicka på länken och välja “inspektera”. Se exempel nedan på en nofollow-länk:image
  2. Länkens kvalitet – Generellt kan man säga att ju starkare sidan är som länkar till dig, desto bättre är det för din webbplats. Å andra sidan kan en länk från en tvivelaktig sida vara rent skadlig och försämra din position.
  3. Länkens relevans – Det är viktigt för Google att innehållet på sidan som länkarna finns på,  är relevant för innehållet på din sida. Om du säljer möbler och får en länk från en sida om hockey finns det inga naturliga gemensamma nämnare. Det registrerar Google.

Hur fungerar länkstyrka?

Länkstyrka, eller länkjuice, är ett godtyckligt mätvärde för hur mycket SEO-kraft en länk ger till den mottagande sidan. Ju starkare sajt som skickar länken, desto mer länkjuice. Den rådande teorin är att länkstyrka är en positiv rankingsignal hos sökmotorer.

Det finns en mängd verktyg som mäter hur stark din och andras sajter är:

eye10

ahrefs

semrush

När en länk pekar till en sida skickar den en viss mängd länkjuice, beroende på hur stark avsändarens sida är. Den största delen stannar på den mottagande URL:en och resten distribueras vidare på webbplatsen, genom sidans interna länkar.

image

Startsidan är starkast

Backlinks pekar ofta till ens startsida, vilket gör denna till den starkaste sidan. Det gör också att din startsida generellt är den sida som är bäst lämpad att synas för ditt huvudsökord. Se exempel nedan på sökresultat för “advokat Malmö”. Samtliga sidor som syns nedan är webbplatsernas startsida:

image

Länkstyrka till undersidor

Det är viktigt att du får backlinks till alla sidor som är kritiska för din verksamhet, inte bara till startsidan. Det ger dem större chans att synas i Googles sökresultat för relevanta sökningar. 

Har du en webbshop är det viktigt att du syns på de varor du säljer, både vad gäller produktnamn och kategorier. Se här ett exempel från sökningen “Köpa TV” med 2200 sökningar i månaden (Data från Ahrefs):

image

Source: Data från ahrefs

Elgiganten, som rankar på position 1 har 243 backlinks från 30 unika domäner medan Netonnet på position 2 bara har 38 länkar från 18 unika domäner.

Även om din startsida skickar delar av sin länkstyrka till produkt/tjänstesidor är det viktigt att de får sina egna, relevanta länkar.

Är dina sidor sökordsoptimerade?

För att att länkar ska komma till sin fulla rätt behövs det också att dina sidor är sökordsoptimerade för rätt sökord. Du kan läsa mer om sökordsoptimering här: Klikkos guide till sökordsoptimering

Vad är Link building?

Link building är tekniker som du kan ägna dig åt för att få backlinks till din webbplats. Det handlar ofta om:

  1. Köpta länkar – Du betalar för de länkar du vill ha
  2. Content Marketing – Skapa innehåll som attraherar länkar och engagemang.
  3. Outreach – Aktivt söka upp webbplatser som kan länka till dig.
  4. PR – Marknadsföra relevant innehåll mot journalister och media.

Vad är skillnaden mellan Black Hat och White Hat?

Google har satt upp riktlinjer för vilka typer av länk-aktiviteter som anses vara otillåtna under sina Spam Policies. Det är främst deras Link Spam som är relevant för denna diskussion. Det säger bland annat att följande inte är tillåtet:

  1. Betala för länkar eller poster som innehåller länkar. Det gäller både betalning med pengar, tjänster eller varor.
  2. Överdrivna länkbyten, det vill säga att din och den andra webbplatsen länkar fram och tillbaka mellan varandra på ett onaturligt sätt.
  3. Att kräva en dofollow-länk som del av ett avtal.
  4. Olika typer av reklam-länkar som inte är märkta med meta-tagg som blockar länkstyrka (nofollow/sponsored).
  5. Sidor med för många länkar som pekar mot dig, med överoptimerade ankartexter. Det vill säga att för många länkar innehåller ankartexter med det exakta sökordet du vill synas på.

Black Hat är tekniker som trotsar Googles riktlinjer på olika sätt. Att betala för länkar är det absolut vanligaste sättet. Varför gör webbplatser det? För att det fungerar. Och för att white hat link building ofta är komplicerat, resurskrävande och inte alltid bär frukt.

White Hat Link Building håller sig helt och hållet på den säkra sidan av Google. Det är när webbplatserna länkar till er, exempelvis:

  • Tack vare kvaliteten på ert innehåll
  • Genom verkliga samarbeten 
  • Att ni figurerar på andra webbplatser och nyhetssajter på ett naturligt sätt

Många företag använder en blandning av de två strategierna för att få maximal utväxling.

10 länkstrategier som fungerar

Vi har samlat några av de bästa länkstrategierna till dig nedan. Plocka russinen ur kakan och dra igång din egen link building så fort du har möjlighet. 

Köpa länkar

Att köpa länkar innebär att du betalar en sajt eller leverantör för de länkar du vill ha. Det är det säkraste sättet att få backlinks, men är samtidigt en intressant vattendelare för SEO-specialister. Man kan grovt dela upp branschen i tre läger:

  1. De som köper länkar och inte hymlar med det.
  2. De som köper länkar, men inte vill att det ska komma fram.
  3. De som inte köper länkar alls.

Det pågår en ständig diskussion i och mellan lägren om köpta länkars betydelse för SEO och om det är ok att köpa, eller inte. Anledningen är att köpta DoFollow-länkar går emot Googles riktlinjer.

I värsta fall kan en dåligt genomförd länkköpsstrategi resultera i att din webbsida straffas av Google, med sämre positioner i sökresultaten. Därför är det viktigt att du använder dig av en länkleverantör med kunskap och expertis inom området.

Varför köper folk länkar? 

  1. För att det fungerar. Om de köpta länkarna är av tillräckligt hög relevans och kvalitet. Google har inte än hittat ett sätt för att identifiera köpta länkar, som fungerar i större skala.
  2. För att det är enkelt. Det är inte alla som har tid eller resurser att sätta sig in i white hat link building-tekniker. Eller så har man prövat, utan framgång. Då kan köpta länkar kännas som den enda rimliga vägen.
  3. För att du kan skräddarsy målsidorna. Det är näst extremt svårt att få naturliga länkar till sina kategori/tjänst/produktsidor, vilka ofta är de som är viktigast ur en konverteringssynpunkt. Om du köper länkar kan du rikta dem precis till de sidor på din webbplats som du vill boosta.

Vi har jobbat med köpta länkar sedan 2011 och har en egen plattform där våra kunder själv kan köpa sina länkar: Search Royals. Om du är intresserad kan du skapa ett gratiskonto och se hela vårt utbud. Annars har vi paket där vi tar hand om ditt länkbygge, men även din övriga SEO om du har de behoven: Se våra SEO 360-paket

Leverantörer

Det enklaste sättet att naturligt bygga länkar är genom era leverantörer. Vanliga sätt som de kan länka till er är:

  • Kundsida. Om de har sidor där de nämner sina kunder skall ni naturligtvis stå med där. 
  • Omdömen. Erbjud att skriva ett positivt omdöme om dem och lägg till att de gärna får presentera omdömet på sin sajt, med en länk till er som referens. En perfekt win-win-situation.
  • Case Study. Ni kan figurera som referensjobb eller ett så kallat case study hos leverantören, om de producerar sådana. Det är ett naturligt tillfälle att få en länk.

OBS: Det är enligt Googles riktlinjer, förbjudet att uttryckligen be om länkar. En del kringgår detta genom att ta diskussionerna muntligen.

Den ultimata guiden

Är ni experter inom ert område och har möjlighet att skapa användarvänliga guider? Toppen! Det är nämligen ett sätt att hjälpa era användare, få positiv branding och samtidigt bygga länkar. Gör så här:

  1. Problemformulering: Fundera ut vilka problem era användare har och som ni kan hjälpa dem att lösa.
  2. Sökordsanalys: Gör en sökordsanalys och se hur vanliga sökningarna är på de olika problemen.
  3. Konkurrentanalys: Gör en konkurrentanalys för att se hur de topp tre rankande guiderna ser ut. Notera hur guiderna är konstruerade, hur många ord de innehåller och vilka sajter som länkar till dem.
  4. Större och bättre: Skapa en bättre och större guide än de mest populära konkurrenterna och sprid den via sociala medier och andra kanaler.
  5. Outreach: Sträck ut en hand till de som länkar till era konkurrenters guider och tipsa om er guide – den är ju både mer aktuell och mer omfattande.

Det kan vara ett resurskrävande projekt att skapa omfattande guider, men belöningen är mångfaldig om ni gör det rätt. Ni får en bättre och mer hjälpsam användarupplevelse, bra branding och bättre SEO.

Välgörenhet

En enkel och straight forward taktik för att få länkar är att arbeta med välgörenhet. Flera organisationer har listor där de nämner och länkar till sina välgörare. Ju tätare samarbete ni har med välgörenhetsorganisationerna desto större är chansen att det pratar om samarbetet mer utförligt.

Ni kan också skapa unika erbjudanden för välgörenhetsorganisationens medlemmar, eller donatorer. Presentera dessa via er webbsida på något användarvänligt sätt så att det blir ytterligare ett incitament för dem att länka till er.

Bloggsamarbeten

Bloggsamarbeten handlar främst om att få bloggare inom er bransch att skriva om er och att länka till er. Det är viktigt att veta om bloggaren länkar ut till företagen den pratar om och om länkarna är DoFollow. Dessa samarbeten kommer att kosta er något, i form av rena pengar eller produkter.

För att hitta personer som bloggar inom er bransch kan ni skriva följande i Googles sökfält:

branschnamn “blogg”

Se exempel nedan:

image

Gör en granskning av de olika bloggarna för att se hur stort värde de har. Notera vilken domänstyrka de har och om bloggen har någon trafik.

 

OBS: Tänk på att det, enligt Googles riktlinjer, är förbjudet att uttryckligen be om en länk. 

Samarbeten med andra företag och organisationer

Hitta branscher som ditt företag har naturliga synergier med och skapa smarta samarbeten. Det handlar om att erbjuda din expertis gratis, eller till reducerade priser, för att bygga broar. 

Exempel:

Låt oss säga att du var en sjukgymnast under perioden då crossfit slog igenom. Då kunde du ha kontaktat alla crossfit-center i din stad och erbjudit:

  • En skräddarsydd och digital guide för hur deras medlemmar kunde ta hand om begynnande led- eller muskelproblematik. Centret kunde publicera guiden på sin webbplats, förhoppningsvis med hänvisning till din webbplats.
  • En anpassad sida på din webbplats med specialerbjudande för crossfit-centrets medlemmar som de kunde länka till.

Inom alla branscher finns det naturliga synergier. Hitta dina bästa, möjliga mottagare och fundera över hur du kan skapa innehåll som är relevant för medlemmar, anställda och kunder på den andra sidan.

Föreläsningar

Kartlägg alla ställen inom rimligt avstånd som håller föreläsningar eller seminarier om din bransch. Konferenser fungerar såklart också bra. Om ni har något relevant att tillföra så är det av intresse både för ditt varumärke och din SEO att du deltar i dessa forum. 

Ofta har arrangörerna digitala plattformar där de pratar om evenemangen och där du som talare får chansen att presentera dig. Utnyttja detta till att skriva en SEO-vänlig text och länka till ditt företag.

Stipendium

Universitet, högskolor och studentorganisationer har ofta väldigt starka domäner, vilket betyder att deras länkar väger tungt. Genom att utlysa stipendier och göra outreach till skolor och organisationer kan ni få dem att länka till er. Processen ser ut på följande sätt:

  1. Brainstorma fram ett stipendium som är relevant för er verksamhet och som ligger i tiden.
  2. Skapa en landningssida hos er som beskriver:
    • Stipendiet – Ämne och vilka som kan söka
    • Hur man ansöker
    • Slutdatum
    • Hur, var och när ni utlyser vinnaren
    • Om ni redan haft ett stipendium – prata om era tidigare vinnare.
  3. Gör en lista på universitet/högskolor/studentorganisationer som skulle kunna vara intresserade.
  4. Undersök deras webbplatser och se om de har någon sida om stipendier. Där brukar mejl till relevant kontaktperson finnas angiven. Gör en site-sökning på universitetet enligt: “site:universitetetsURL stipendium” så hittar du rätt snabbare.
  5. Skapa en mall för utskick med all nödvändig information och en pitch om varför stipendiet är viktigt. Personalisera gärna utskicken, exempelvis om ni haft en vinnare från universitetet sen innan.
  6. Skicka ut och följ upp tills ni fått svar.
  7. Kontrollera att universiteten publicerar länkarna korrekt.
  8. När ni väl samlat in uppsatser och utsett vinnare, se till att göra en vinnarintervju. Pitcha den sedan till universitetet och eventuella andra institutioner där forskaren är aktiv och som varit inblandad i arbetet. Detta kan ge ännu fler länkar i slutändan.

Statistik, infografik och undersökningar

Sitter du och ditt företag på unik data och kunskap? Har ni möjlighet att göra relevanta forskningsstudier inom er bransch? Detta är gyllene möjligheter till både länkar och ökad branding.

Processen ser i stora drag ut så här:

  1. Målgruppsanalys. Undersök din tilltänkta målgrupp för forskningen. Vad är de intresserade av? Vad pratar de om i förhållande till din nisch/bransch?
  2. Välj ämne. Hitta ett relevant och välment ämne som ni kan prata om och underbygga statistiskt.
  3. Samla data. Använd egen data, gör fältstudier/undersökningar eller sammanställ extern data. 
  4. Analysera och tolka datan. För att rapporten ska ha bra genomslagskraft krävs det att ni kommer med värdefulla, unika eller överraskande slutsatser.
  5. Skapa engagerande innehåll. Använd den insamlade datan och analysen för att skapa innehåll som engagerar. Det kan exempelvis vara en snygg infografik, detaljerad rapport eller en pedagogisk video. Huvudsaken är att innehållet är tilltalande för din målgrupp. De ska både vilja konsumera och dela det.
  6. Dela innehållet och gör outreach mot din målgrupp. Maximera innehållets räckvidd genom att dela det i sociala kanaler och pitcha det direkt mot intressenter via outreach.

Broken link building

Broken link building är en teknisk approach som handlar om att du letar upp trasiga länkar (404) på externa sidor och försöker ersätta dem med länkar mot din webbplats. Vi är främst intresserade av sidor som pratar om din bransch.

Hur fungerar det?

Sidor försvinner hela tiden, av olika anledningar. Domäner stängs ned, innehåll flyttas eller tas bort. Detta kan du dra nytta av och samtidigt göra en god gärning.

Exempel:

En sida om bakning länkar till olika recept på andra siter, men hälften av recept-sidorna fungerar inte (404). Du uppmärksammar detta, kontaktar baksidans administratör och säger: 

“Hej, jag tycker verkligen om din sida om bakning, men jag ser att hälften av dina receptlänkar inte fungerar. Om du vill kan du spana in de här fem omtyckta recepten på min blogg, kanske något av dem kan ersätta de trasiga länkarna?”.

Ganska sympatiskt, eller hur? Ni båda kommer vinna på det i slutändan.

Det du behöver är:

  • Sätt att hitta sidor att undersöka för trasiga länkar. Du kan testa att skriva in följande kommandon i Google för inspiration:
    • “ditt sökord” + länkar
    • “ditt sökord” + tips
    • “ditt sökord” + inurl:lankar
    • “ditt sökord” + inurl:links
  • Verktyg för att hitta trasiga länkar, exempelvis ahrefs gratis-verktyg.
  • Ett välformulerat och sympatiskt outreach-mail.

Se exempel nedan från sökningen “recept inurl:lankar”

image

Med rätt process och ett vänligt mail kommer du att knyta fina kontakter, få bra länkar och till och med trafik från de andra webbsidorna.

Att lägga upp en länkstrategi

Du har fått ett uppslag av taktiker ovan och det är dags att skrida till verket. Lista och prioritera de tekniker som känns mest rimliga för er och börja undersöka förutsättningarna.

Sätt upp mål

Vad är det ni vill uppnå med er länkstrategi? Är det att höja hela er webbplats auktoritet eller är det vissa kritiska produkt-/tjänstesidor? I de flesta fall är det en kombination av de två.

Länkar ni får till er startsida kommer att fördela länkstyrka över hela er webbplats, vilket är bra för sajten som helhet. För att höja specifika sidor krävs länkar direkt till dem. Här uppstår ofta ett problem för renodlade White Hat-strategier – Det är ofta svårt att naturligt få externa länkar till produkt- och tjänstesidorna.

Se över era resurser

Att skapa bra innehåll för guider och rapporter är resurskrävande. Du behöver först samla in och sammanställa datan och kunskap som ska presenteras. Det behövs copywriters för att författa texterna, designers för grafiken samt marknadsförare och kommunikatörer för att få ut budskapet. En person kan såklart sitta på flera av dessa kunskaper. Utnyttja det om ni har det inom er organisation.

För att köpa länkar behövs inga interna resurser, men det är viktigt att personen som ansvarar för detta har koll på vad den gör.

Prioritera 

Många av link building-teknikerna kommer att ta tid att ro iland, medan vissa är lägre hängande frukter för er. Att exempelvis få länkar från era partners och leverantörer borde kunna lösas snabbare än projekt som att författa rapporter och guider. Börja med era säkraste kort och bygg vidare därifrån.

Ge det tid och följ upp 

Det krävs ofta tid för att skapa guider, rapporter och resurser som är bra nog för att få naturliga länkar. Ni borde kunna uppskatta tidsåtgången för att ta fram dem, mer eller mindre pricksäkert.

Det svåra är att bedöma outreach-projekten, när ni skall övertyga andra om att hänvisa till er.

Tänk på att mottagarna av era projekt skall prioritera och genomföra det ni föreslår, exempelvis genom att lägga in ett omdöme, eller länk till ett stipendium. Av erfarenhet är det lätt att denna typ av insatser nedprioriteras eller faller mellan stolarna. Se därför till att hålla noga koll på alla era projekt och att följa upp med jämna mellanrum, om ni ser att länkarna inte dyker upp.

Håll koll på dina länkar

När du har dragit igång ett projekt är det viktigt att du håller koll på vilka länkar du får, var de kommer ifrån och deras status. För att kunna göra det effektivt behöver du ett SEO-verktyg som inkluderar en backlink-monitor. Det finns fler bra alternativ där ute, bland annat:

eye10

ahrefs

semrush

Oavsett vilket du använder är det viktigt att du sätter upp en rapport där du ser de länkar du förväntar dig att få. Det hjälper dig att bland annat se:

  • Om länkarna är nofollow eller dofollow
  • Ankartexter
  • Om länkar plötsligt försvinner

Följ upp om något inte verkar stämma med era överenskommelser

Hur mäter man resultatet av Link Building?

Det slutgiltiga målet med Link Building är att få mer trafik till din webbplats genom förbättrade positioner. På vägen dit är det viktigt att hålla koll på följande mätetal:

 

    1. Mängden inkommande backlinks. Det är bra med ett stadigt inflöde av backlinks, om det avtar är det viktigt att förstå varför.
    2. Styrkan hos domänerna som skickar länkar. Ju starkare domän som skickar länkar till er, desto bättre. 
    3. Vilka sidor som får länkar. Det är viktigt att se vilka sidor som får länkar, för att förstå vilka initiativ som fungerar bra och inte. 
    4. Att länkarna lever. Håll koll så att de länkar ni byggt inte plötsligt försvinner av någon anledning.

 

 

Mät organiska positioner

Förutsättningen för att kunna mäta värdet av ditt arbete är att du gjort en sökordsanalys, så att du vet vilka sökord som är viktiga för olika sidor på din webbplats.

Det första konkreta tecknet på att arbetet fungerar är att dina organiska positioner förbättrar sig i förhållande till de kritiska sökorden. Organiska positioner är de obetalda sökresultaten som visas ute på Google och andra sökmotorer, ofta under annonserna. Ju högre positioner, desto bättre.

image

Vi börjar med att titta på positioner och inte trafik, eftersom dina sökord kanske börjar på sida 8 på Google. De kommer inte att generera trafik förrän de når första sidan, men vi måste veta att de stadigt rör sig mot toppen.

Du kan titta på positionerna manuellt i sökresultaten och registrera hur de rör på sig över tid, men detta är extremt tidskrävande och ineffektivt.

Det bästa sättet är att använda ett sökordsverktyg, som eye10, ahrefs eller SEMRUSH, i vilka du kan ställa in vilka sökord som är viktiga för dig. Det kommer att ge dig löpande rapporter över dina angivna sökord. Alternativt kan du använda dig av Google Search Console (GSC), men det kräver mer manuellt arbete.


Du bör också titta på hur positioner på din webbsida förflyttar sig generellt, det vill säga alla dina sökord. För att få relevant data till detta krävs ett sökordsverktyg.

image

Source: Grafer från ahrefs som visar utveckling av organisk trafik och positioner för en hel sajt.

Attribuering

Det kan ofta vara svårt att attribuera positioners förflyttning till en enda orsak. SEO påverkas av flera aspekter på och utanför webbplatsen:

  • Länkar
  • Uppdatering av innehåll 
  • Ändring av navigation och internlänkning 
  • Konkurrenternas aktiviteter
  • Algoritm-uppdateringar

Det du letar efter är en korrelation mellan dina ökande länkar och en ökning i positioner. Det är så nära ett bevis du kan komma på att din link building bär frukt. Tänk bara på att effekten av länkarna kan vara fördröjd. Det vill säga det kan ta ett tag, månader till och med, innan du börjar se dina positioner flytta sig uppåt.

Om du har byggt länkar mot en specifik sida och/eller sökord är det viktigt att du håller koll på dem separat från sajtens övergripande förflyttningar. Webbsidans positioner kanske generellt ligger stadigt, men ditt kritiska sökord går upp. Det är också en framgång.

Ökad trafik

Det absolut viktigaste mätetalet är att den organiska trafiken till din webbsida ökar, det vill säga den trafik du får gratis från sökmotorer. För att mäta detta på ett relevant sätt krävs att du använder olika verktyg tillsammans:

  1. Google Analytics – GA
  2. Google Search Console – GSC
  3. Andra sökordsverktyg

Google Analytics – GA

Via GA kan du se utvecklingen av antalet organiska besökare till din sajt som helhet, samt bryta ner datan och titta på specifika sidor.

Om du byggt länkar för hela din webbplats räkning vill du se till att trafiken generellt går upp. Har du enbart riktat in dig på specifika sidor bör du bryta ner rapporten i delar och visa deras trafik separat.

GA visar alla besök och vad besökarna gjort på din webbplats, men det ger ingen information om vilket sökord de använde för att hitta till er. För detta krävs Google Search Console.

Google Search Console – GSC

Via GSC får du information om vad besökare skrivit innan de besökt olika sidor på din webbplats, men du får inte en fullständig bild. Verktyget anonymiserar nämligen upp till 50% av besöken. På så vis kompletterar GA och GSC varandra:

  • GA ger det totala antalet besökare.
  • GSC ger en fingervisning om de vanligaste sökorden som genererar trafik.

Sökordsverktyg

Sökordsverktygen är relevanta även efter att du börjat få trafik. De ger en löpande rapport över:

  • Förflyttningar i positioner – Du vill hela tiden klättra mot position 1. Om du börjar dippa bör du reagera.
  • Beräknad trafik – Om du får mindre trafik än beräknat för ett visst sökord kan ditt sökresultat behöva optimeras. Se då över Meta Titel, Meta Description och möjlighet till Rich Results.
  • Konkurrentanalys – Om dina konkurrenter skaffar länkar till sina motsvarande sidor.

Sätt upp en sammanslagen rapport i exempelvis Looker Studio eller annat mätverktyg så att du enkelt kan hålla koll på samtliga parametrar på samma ställe.

Bör jag göra Link Building?

Om du vill ha mer trafik till din sida är svaret enkelt; ja!  Länkar är en av de viktigaste rankingfaktorerna för Google. Utan dem kommer du aldrig att synas. 

Vilken strategi och vilka tekniker som kommer att funka bäst för dig beror på förutsättningarna. 

Använd dig gärna av teknikerna som vi listat ovan, eller kontakta oss för en kostnadsfri SEO-analys och konsultation.

FAQ

Behöver man länkar för att synas på Google?

Ja, åtminstone för att nå toppositioner behöver du backlinks. De fungerar som kvalitetsstämplar och är en av Googles viktigaste rankingfaktorer.

Vad är Backlinks?

Backlinks, eller inlänkar, är när andra webbplatser länkar till din webbplats. Det fungerar som kvalitetsstämplar för Google och är en av sökmotorns viktigaste rankingfaktorer.

Vad är Link Building?

Link building, eller länkbygge, är olika tekniker du kan använda dig av för att skaffa backlinks. Det finns två huvusakliga strategier, att köpa länkar eller att skaffa dem genom innehållsmarkandsföring och kommunikation.
Free SEO analysis

Kostnadsfri SEO-analys

Free SEO analysis
Aktivera JavaScript i din webbläsare för att slutföra detta formulär.
Vilken typ av analys vill du ha?
*Genom att samtycka blir du också anmäld till vårt nyhetsbrev och du accepterar att ta emot marknadsföring. Du kan avsluta din prenumeration när du vill genom att klicka på ”unsubscribe” i våra nyhetsbrev.
Klicka här för att godkänna vår integritetspolicy:
Innehåll