Begreppet ”Below the Fold” härstammar tryckt media och syftar på det innehåll som ligger under vecket (”the fold”) på en tidning när den är hopvikt och visas för läsaren. Inom webbdesign och SEO syftar ”Below the Fold” på den delen av en webbsida som inte omedelbart syns när en användare landar på sidan utan att behöva skrolla ner.
Denna del av sidan är avgörande för användarupplevelsen och spelar en viktig roll i hur webbplatser rankar i sökmotorernas resultat. Användarnas interaktion med ”Below the Fold”-innehållet kan påverka webbplatsens bounce rate, tiden användare spenderar på sidan och genomförandet av konverteringar, vilka alla är faktorer som sökmotorer använder för att bedöma relevansen och kvaliteten på en webbplats.
Optimering
Optimering av ”Below the Fold”-innehållet innebär att säkerställa att det är engagerande, innehållsrikt och relevant för besökares sökintentioner. Det bör finnas en logisk kontinuitet i informationen som presenteras och den ska uppmuntra till vidare läsning eller interaktion. Bilder, rubriker och andra visuella element kan användas för att locka användaren att fortsätta nedåt på sidan.
Sidans laddningstid är också viktig att beakta, då resurser som laddas ”Below the Fold” kan försenas till förmån för innehållet ”Above the Fold”. Detta kan göras genom tekniker som lazy loading, där bilder och innehåll laddas endast när de närmar sig användarens skärm.
Trots att huvudbudskapet och viktigaste handlingsuppmaningar vanligtvis placeras ”Above the Fold”, är det betydelsefullt för SEO att även ge ”Below the Fold”-delen uppmärksamhet för att säkerställa att hela sidan bidrar till en positiv användarupplevelse och hjälper till att stärka en webbplats sökmotorrankning.