UTM länk står för Urchin Tracking Module länk, vilket är en standard för parametrar som kan läggas till i en URL för att spåra effektiviteten av online marknadsföringskampanjer i webbanalysprogram såsom Google Analytics. Urprungligen skapades detta system av företaget Urchin, som sedan köptes av Google.
Användning
En UTM länk innehåller vanligtvis fem typer av parametrar, som var och en ger specifik information om trafikkällan:
- utm_source: Anger källan för trafiken, till exempel en sökmotor (Google), nyhetsbrev, eller en annan webbplats.
- utm_medium: Beskriver mediet som används, till exempel CPC för kostnad per klick-annonsering, social för sociala medier, eller email för e-postmarknadsföring.
- utm_campaign: Identifierar en specifik kampanj eller ett erbjudande.
- utm_term: Används för att spåra sökord vid betald annonskampanj eller när du vill identifiera vilka sökord som driver trafik i organisk sök.
- utm_content: Används för att skilja mellan liknande innehåll, eller länkar inom samma annons. Detta gör det möjligt att A/B-testa olika versioner av en annons eller ett utskick.
Skapande av UTM Länkar
UTM länkar skapas genom att lägga till de relevanta parametrarna efter webbadressens frågetecken. Parametrarna introduceras vanligtvis med ett frågetecken (?) och är sedan åtskilda från varandra med ett och-tecken (&).
Exempel på en UTM länk:
https://www.example.com/landningssida?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=spring_sale&utm_term=spring_jackets&utm_content=top_banner
Betydelse för SEO
Även om UTM länkar inte direkt påverkar en webbplats sökmotoroptimering, är de av stor betydelse för att förstå effektiviteten av de olika SEO-insatserna. Genom att mäta och analysera trafik från olika källor kan SEO-specialister och marknadsförare göra datadrivna beslut för att optimera kampanjer och justera strategier för att förbättra ROI.
Även i kontexten av ökad användning av icke-spårbart ”dark traffic” är UTM länkar ett viktigt verktyg för att ge insyn i hur trafiken distribueras och konverterar på en webbplats.
Bästa praxis
Det är viktigt att noggrant planera och standardisera användningen av UTM parametrar för att säkerställa att datan blir så korrekt och användbar som möjligt. Missbruk eller inkonsekvent användning av UTM länkar kan leda till förvirring och felaktiga data i analysen. Dessutom är det avgörande att inte använda UTM-länkar för intern länkning på webbplatsen, då detta kan störa den interna trafikanalysen.
För att underlätta skapandet av UTM länkar finns det flera onlineverktyg och plugins som automatiserar processen och minimerar risken för mänskligt fel.