Multivariate Testing (MVT) är en avancerad testmetod inom sökmotoroptimering (SEO) och webbanalys. Den går ut på att simultant testa flera variabler på en webbsida för att utvärdera kombinationer av dessa och hur de tillsammans påverkar användarens beteende och därmed konverteringsfrekvensen eller andra relevanta mätvärden. Testet innefattar vanligen ändringar av bilder, texter, layout och andra visuella eller innehållsmässiga element på en sida.
MVT används för att bättre förstå hur olika design- och innehållselement på en webbsida samverkar och påverkar användaraktiviteter. Genom att ändra flera element samtidigt kan man se vilken kombination av faktorer som ger bäst resultat med avseende på SEO och användarupplevelse. Detta kan omfatta allt från knapparnas färger och form, till rubriker och produktbeskrivningar.
Implementering
För att genomföra Multivariate Testing skapas flera versioner av en webbsida, där varje version har olika kombinationer av de element som testas. Trafik till webbsidan fördelas sedan slumpmässigt mellan dessa versioner för att samla in data kring hur varje version presterar. Mängden av versioner bestäms av antalet variabler och nivåer av varje variabel som testas, vilket kan resultera i att det behövs en betydande mängd trafik för att få statistiskt signifikanta resultat.
Tekniska aspekter
För att köra MVT bör webbsideägaren eller SEO-specialisten använda programvara designad för ändamålet, såsom Google Optimize, Optimizely eller VWO (Visual Website Optimizer). Det krävs teknisk kunskap för att korrekt ställa in och implementera testerna samt analysera resultaten.
Analysering
Resultat från MVT analyseras genom statistisk mjukvara som för in de samlade datan och utvärderar effekten av de olika kombinationerna. Analysen avslöjar inte bara vilken enskild faktor utan vilken specifik kombination av faktorer som är mest effektiv för att uppnå önskad effekt, t.ex. högre klickfrekvens (CTR), längre besökstid eller ökad konvertering.
Relevans för SEO
Att förstå vilken kombination av element som fungerar bäst kan direkt påverka SEO genom att förbättra användarupplevelsen på sidan och minska avvisningsfrekvensen, vilket ses positivt av sökmotorer. Dessutom kan insikterna från MVT leda till förbättrad användarupplevelse och högre konverteringsgrader, vilket indirekt kan ha en positiv påverkan på en webbplats ranking i sökresultat.
Bästa praxis
När man utför Multivariate Testing är det viktigt att ha en tydlig hypotes och definiera specifika mål med testet. Dessutom bör antalet testade element hållas till en hanterbar nivå för att undvika överkomplikation och se till att resultaten kan tillämpas i praktiken. Man bör också tänka på hur lång tid som är lagom för att köra testet för att samla tillräcklig data utan att förlora fart på löpande justeringar och förbättringar på webbplatsen.