Organisk klickfrekvens (CTR), avser procentandelen av användare som klickar på en organisk sökresultatslänk efter att ha sett den i sökmotorns resultatlista. CTR är ett viktigt mätvärde då den ger en indikation på relevansen och attraktionskraften hos en webbsidans titel och metabeskrivning, i förhållande till de sökord som användaren har angett.
Beräkning
Organisk CTR beräknas genom att dividera antalet klick som en webbsida får från en sökmotor med antalet gånger sidan visas (impresioner) i sökresultaten, och sedan multiplicera resultatet med 100 för att få en procentandel. Formel: ( Antal Klick / Antal Impressioner ) * 100 = Organisk CTR%
Betydelse för SEO
En hög CTR kan indikera att en webbsida är väl optimerad för dess målgrupp och att titeln och metabeskrivningen är effektiva för att locka besökare. Sökmotorer som Google kan använda CTR som en signal vid rankning av webbsidor, då en hög CTR kan tyda på att innehållet är relevant och viktigt för användarens sökfråga.
Dessutom, ju högre upp i sökresultaten en webbplats befinner sig, desto högre CTR har den generellt. Se data nedan:
Source: data från Backlinko
Optimering
Förbättring av en webbsidas organiska CTR kan genomföras genom:
- Optimering av titeltaggar: Skapa unika och engagerande titlar som tydligt beskriver sidans innehåll och innehåller de målade sökorden nära början av titeln.
- Metabeskrivningar: Skrivande av attraktiva och informativa metabeskrivningar som ger användaren en tydlig förståelse av webbsidans innehåll och erbjuder ett värde eller en lösning på deras problem.
- Användning av strukturerade data (schema markup): Implementering av strukturerade data för att ge ytterligare information till sökmotorernas resultat, som stjärnbetyg, prisintervall och tillgänglighet, vilket kan öka synligheten och CTR.
- URL-struktur: Skapa rena och logiska URL:er som reflekterar sidans innehåll och inkluderar relevanta sökord.
Analys av CTR
SEO-experter bör kontinuerligt övervaka och analysera CTR genom verktyg som Google Search Console för att identifiera möjligheter för förbättringar och anpassa innehållsstrategier därefter. Vid låg CTR bör sidors titlar, metabeskrivningar och innehåll granskas och effektiviseringsåtgärder vidtas för att höja frekvensen och förbättra den organiska synligheten.