Den största snackisen i SEO-världen just nu är utan tvekan den stora Google-läckan som SEO-veteranerna Rand Fishkin och Mike King offentliggjorde den 27 maj. Vi går igenom vad vi vet och hur det kommer att påverka SEO framöver.
Innan vi dyker in i det läckta materialet är det viktigt att få med sig varför läckan är så omvälvande. Det är också viktigt att påpeka att Google nu har verifierat att informationen är autentisk.
Bakgrund – Googles hemlighetsmakeri
Google (och andra sökmotorer) har alltid varit hemlighetsfulla när det kommer till vilka rankingfaktorer de använder sig av, alltså det som bestämmer webbplatsers position i sökresultaten.
Anledningen är att om rankingalgoritmernas mekanismer offentliggjordes skulle det vara enkelt att manipulera sin väg till bättre positioner och mer trafik. I slutändan hade det lett till att sökmotorn förlorat sin trovärdighet.
Vad Google avslöjar
Även om Google alltid är sparsamma med exakta detaljer har de varit tydliga med sökmotorns målsättning: Att leverera så relevanta svar som möjligt på användarnas frågor.
Källa: Googles officiella webbplats – Hur sökresultat genereras
I den kontexten kommunicerar de kontinuerligt olika områden som webbplatsägare bör tänka på och som påverkar deras ranking i sökresultaten. Just nu är det framför allt:
- Hastighet och UX – Hastighet har varit en rankingfaktor sedan 2010. Detta har med tiden utvecklats till ett system de kallar för Core Web Vitals som innefattar olika hastighetsmått, men också hur webbsidan beter sig medan den används.
- Innehåll – Google säger att de främjar det mest hjälpsamma innehållet. Det görs dels genom att titta på om söktermerna finns med i texten på sidan, men även att sidan täcker relevanta områden inom ämnet.
- Kvalitet – För att avgöra kvalitetsnivån på innehåll tittar de på signaler som påvisar expertis, auktoritet och trovärdighet (där trovärdighet är viktigast). Här nämner de bland annat externa signaler som inlänkar från prominenta webbsidor.
Det spekuleras att Google har över 200 rankingfaktorer, men det finns ingen officiell siffra. Vi vet heller inte hur stor betydelse olika signaler har för en webbplats position i sökresultaten.
Att nysta upp algoritmen: SEO-expertens största dröm
En av SEO-experternas huvuduppgifter är att optimera mot Googles algoritmer och rankingfaktorer. Det sker ofta genom experiment och anekdotisk bevisföring, som dels bygger på vad Google själva säger, och dels på obekräftade observationer.
Källa: Rand Fishkin – SparkToro
Det har flera gånger hänt att framstående SEO-experter, som Rand Fishkin, lagt fram teorier kring vad som verkar vara observerbara rankingfaktorer, men som Google sedan kategoriskt avvisat.
Bland annat hittade han korrelationer mellan klickfrekvens och rankings, som Google följaktligen sågade:
Källa: Reddit
Det här citatet från Gary Ilyes (Analytiker och talesperson för Google) är 5 år gammalt och har inte åldrats med värdighet. Under rättegången 2023 där amerikanska staten drog Google inför rätta för monopol-missbruk framkom det att klickdata faktiskt används i rankingsyften.
Och nu sitter SEO-världen plötsligt med en stor, läckt dokumentation som verkar bekräfta eller förstärka teorier som sökjätten envist förnekat. Ovanpå detta inkluderar läckan insikter i mekanismer i rankingsystemet som tidigare varit helt okända för allmänheten.
Om läckan
Allt pekar på att någon på Google av misstag publicerat delar av intern dokumentation kring sökmotorns rankingfaktorer på GitHub. Innan den togs ned hann den kopieras och överlämnades sedan till SEO-experten Rand Fishkin i hopp om att han skulle publicera och sprida informationen. Ett av målen var bland annat att motbevisa de “lögner” som Google spridit under åren.
Vad innehåller dokumentationen?
Den läckta informationen är runt 2 500 sidor API dokumentation, inkluderandes 14 014 attributes (API features/rankingfaktorer) som verkar komma från Googles interna “Content API Warehouse”.
Det beskriver inte hur olika rankingfaktorer och signaler viktas, men avslöjar vilken data som Google tittar på, bland annat klickdata, som vi nämnde ovan. Det är heller inte verifierat om- och hur olika attributes används i ett verkligt scenario.
Vad kan vi lära oss av läckan?
Vi är fortfarande i det tidiga stadiet av analysen av dokumentationen och den kommer säkert att vändas och vridas på under en lång tid framöver. Men, några guldklimpar som vi kan nämna redan nu är:
Domain Rating/Authority existerar
SEO-verktyg som betygsätter webbplatser utifrån deras länkprofiler använder ofta någon term för styrkan för sajten som helhet. Populära termer är Domain Rating (från Ahrefs) och Domain Authority (från MOZ).
Google har hela tiden hävdat att de inte använder något sådant övergripande värde, men läckan motsäger detta. Dokumentationen hänvisar till något de kallar för “siteAuthority”.
Exakt hur siteAuthority värderas finns inte med i dokumentationen, men det tyder på att Google använder en auktoritetssignal som påverkar hela webbplatsen. Det här går rakt emot vad de själva påstått.
Vad vi tar med oss: Fortsätt att bygga länkar och hänvisningar till din webbplats, oavsett vilken sida de pekar emot.
Klick- och användarbeteende betyder något!
Redan under rättegången mot Google 2023 pratades det om ett system, Navboost, som tittar på och utvärderar användarbeteende som en del i rankingprocessen.
Källa: Utdrag från rättegången mellan USA och Google
Detta förstärks av den nu aktuella läckan. Navboost nämns 84 gånger i fem moduler i den läckta informationen och refererar till kvaliteten på olika typer av klick, bland annat klicklängd, och hur länge sedan det var som en sajt fick en positiv klicksignal. Navboostdatan sparas i 13 månader.
Det sätter en gång för alla spiken i kistan på Googles envisa påstående att klickbeteeende inte är en rankingsignal. Förhoppningsvis är det en upprättelse för Fishkin och andra SEOs som påstått det motsatta och i vissa fall till och med hånats av Google-anställda.
Vad det betyder för SEO: Skapa klickvänliga länkar i SERP:en och se till att användarna stannar och konsumerar innehållet på din sida. Det är bra både för användarna, din konverteringsgrad OCH din ranking.
Länkar är fortfarande viktigt
Dokumentationen avslöjar att länkar (backlinks) fortfarande är viktigt och hintar att det finns olika nivåer, tiers, av webbplatser, sidor och hur styrkan av deras länkar värderas:
- TYPE_LOW_QUALITY
- TYPE_MEDIUM_QUALITY
- TYPE_HIGH_QUALITY
- TYPE_FRESHDOCS.
Det verkar som att mängden klick som den länkande sidan får höjer sidans kvalitets-värde, och i slutändan, ju starkare domän/sida du får en länk ifrån, desto bättre är det för din webbplats. Hur mycket vikt som ges till vilken nivå anges inte.
Det har alltid varit en vattendelare inom SEO communityn om kvalitet vs. kvantitet när det kommer till backlinks.
Vi lanserade nyligen Nordens största case-study när det kommer till backlinks. Resultaten i den säger att ja, länkar från starka sajter ger resultat, men absolut bäst är kvantitet med länkar från relevanta sidor inom samma nisch.
Ta del av vår Case Study här!
Sluta aldrig testa!
Oavsett vad Google säger är det viktigt att aldrig sluta testa och bygga egna hypoteser och cases. Google kommer aldrig medvetet att avslöja sina hemliga recept och det kommer inte att erkänna om du är dem på spåren. Så, lita på datan från dina egna experiment. Det gör vi!
Google eller SEO-experter – Vem kan man lita på?
Vi måste förstå att båda sidorna av myntet är entiteter som först och främst vill tjäna pengar:
- Google behöver vara den bästa sökmotorn för att kunna generera maximalt med annonsintäkter.
- SEO-byråers intäkter kommer från kunder som betalar dem för att ta dem högre upp i sökresultaten. Det görs med olika strategier och tekniker som på något sätt manipulerar eller påverkar algoritmen till kundens fördel.
Det ligger i Googles intresse att inte avslöja för mycket och det ligger i SEO-byråernas intresse att hävda “Jag vet precis vad som fungerar”.
Så, hur ska vi förhålla oss till det?
En bra måttstock är att lyssna på Google när de pratar om ambitionerna de har med sökmotorn och hur de vill lösa folks problem.
När det kommer till vad som faktiskt fungerar är det rimligt att spetsa öronen när experter gjort djupgående analyser av verklig data. Speciellt när Googles talespersoner försöker trycka ner experten. Google verkar nämligen inte dra sig för att ljuga.
Vi kommer fortsätta att ge uppdateringar om läckan så följ vårt nyhetsbrev och håll dig uppdaterad.