First Contentful Paint (FCP) används för att mäta tiden från det att en sida börjar laddas till det att sidans innehåll visas på skärmen. Detta kan innefatta text, bilder, SVG-element, eller annat innehåll som ger användaren en indikation om att sidan är på väg att laddas.
Betydelse inom SEO
FCP är en av flera faktorer som Google använder för att utvärdera en webbsidas användarupplevelse, vilket är avgörande för sökmotoroptimering (SEO). En snabb FCP anger att en sida laddas effektivt, vilket kan bidra till en positiv användarupplevelse och potentiellt även högre ranking i sökmotorresultaten. Google har indikerat att laddningstider är en rankingfaktor, och en snabb FCP är därför betydelsefull att optimera.
Hur förbättrar jag FCP?
För att förbättra FCP bör webbutvecklare och SEO-specialister fokusera på att minska serverns svarstid, optimera inläsning av externa resurser så som CSS och JavaScript, samt prioritera inladdningen av innehåll som syns i användarens synfält (above-the-fold content). Att använda moderna bildformat som WebP kan också bidra till att minska laddningstider för bilder.
Verktyg för mätning
FCP kan mätas med verktyg följande verktyg:
- Google PageSpeed Insights
- Lighthouse
- Chrome DevTools
Dessa verktyg ger detaljerad information om laddningstiderna och rekommendationer om hur man kan förbättra webbsidans prestanda.
Viktigt att notera
Även om FCP är en indikator för webbplatsens laddningsprestanda, är det viktigt att arbeta med en kombination av prestandamått för att få en heltäckande bild av webbplatsens hastighet och användarupplevelse. Andra relaterade mätvärden inkluderar Largest Contentful Paint (LCP), Time to Interactive (TTI) och Cumulative Layout Shift (CLS). Att optimera för en snabb FCP bör ses som ett steg i en större strategi för prestandaoptimering inom teknisk SEO.