Om du vill klättra högst upp i sökrankingen har mobil SEO blivit alltmer nödvändig. Antalet användare som surfar på internet via sina telefoner har nämligen fördubblats sedan 2013. Detta syns också i statistiken som visar att ”Desktop Searches”, dvs. sökningar från en dator, envist minskar. Det har lett till att mobila sökningar nu upptar dubbelt så stor andel av sökordstårtan.
Denna utveckling börjar naturligtvis återspeglas i hur Google indexerar webbplatser i sina sökresultat. Sedan 2020 har Google allt mer prioriterat sina sökningar efter hur de upplevs av mobilanvändare – ett så kallat ”mobile-first”-index. Det innebär att när Google bedömer kvaliteten på din webbplats tittar de på mobilversionen snarare än på desktopversionen.
Om din webbplats inte är mobiloptimerad dyker den kanske inte upp alls när en mobilanvändare söker efter det sökord som du vill få rankning för.
– Ett vanligt misstag är att företag och privatpersoner använder sin desktopversion som utgångspunkt när de utvecklar sin webbplats, säger Manne Högström, Klikkos interna SEO-specialist. Det är alltid viktigt att komma ihåg att vi lever i en mobil-först värld, så det är mobilen som man ska utgå från.
Enligt Manne kan din ranking i värsta fall sänkas om tillräcklig många användare klickar sig in på din webbplats men lämnar den när din sida visar sig vara oläslig på deras telefon.
Nu kommer vi att fokusera på några åtgärder som du kan använda i din SEO-strategi för att förbereda dig för den mobila framtiden.
Smidig och användarvänlig design – nyckeln till mobil SEO
Har du någonsin öppnat en webbplats på din telefon och genast insett att texten är oläslig och att bilderna gör det omöjligt att scrolla på sidan? Då har du stött på en webbplats som inte har en mobilanpassad design. Ett av de vanligaste sätten att skapa en mobilvänlig användarupplevelse på din webbplats är att bygga koden baserat på en så kallad ”responsiv design”.
Som namnet redan avslöjar innebär responsiv webbdesign att webbplatsens layout anpassas och skalas utifrån den enhet som besöker webbplatsen. Det innebär att textstorlek, visuella element och interaktiva knappar anpassas när din webbplats upptäcker att en användare med en mindre skärm besöker webbplatsen.
Vi rekommenderar att du använder Googles ”Mobile-Friendly Test” och ”Mobile Usability” i Google Search Console för att enkelt och snabbt identifiera eller lösa problem med mobilkompatibilitet.
Dessutom är laddningstiden också viktig – den tid det tar för webbplatsen att laddas på användarens mobiltelefon. Långsamma laddningstider straffas inte bara av Google, men en potentiell kund kan snabbt tro att din webbplats är nere och hoppa till en annan tjänst. Du kan till exempel använda ett verktyg som PageSpeed Insights för att få en överblick över din webbplats prestanda.
Google gillar inte heller om du fyller din sida med popup-fönster och flikar för omdirigering, såvida de inte handlar om cookies och dataskydd. Därför ska du se till att du har en ren landningssida med iögonfallande rubriker och taggar som innehåller relevant information för användarna.
Glöm inte lokal SEO
Eftersom mobilanvändare ofta använder Google när de är på språng, så är det också en faktor som gör lokal SEO ännu mer viktig. Detta innebär att du uppdaterar information i din metadata och på din webbplats som hänvisar till var användarna kan hitta dig. Det kan handla om adresser, telefonnummer och lokalt relevanta nyckelord.
Var noga med titlar, innehåll och metabeskrivningar
Eftersom användarna har mindre skärmutrymme på sina mobiler är det viktigt att se till att dina titlar är korta och koncisa (helst mellan 50 och 60 ord). De ska också innehålla relevanta nyckelord som effektivt förmedlar den viktigaste informationen på din sida.
Presentera informationen på din webbplats på ett sätt som är lättillgängligt och lättnavigerat för mobilanvändare. Då kan du maximera chansen att konvertera dina leads. Det innebär bland annat att texten ska vara lättläst, ha rätt teckenstorlek och undvika täta, långa stycken som försämrar upplevelsen för mobilanvändare.
Eftersom SEO-landskapet ständigt utvecklas är det också en bra idé att framtidssäkra din strategi. Ett av de senaste tillskotten är röstsökning, som blir allt vanligare med verktyg som Siri och Alexa. För att hålla jämna steg är det en bra idé att anpassa dina nyckelord och ditt innehåll så att de är kompatibla med långa sökfraser som ”var kan jag köpa en PS5” som kan hittas med en röstsökning.
Mobil SEO-optimering är avgörande
Mobilens dominans i Googles sökningar kommer hålla i sig och är ett måste för en effektiv SEO-strategi. Genom att bygga en mobilvänlig webbplats med snabba laddningstider, lokalt fokus, responsiv design och användarvänligt innehåll kan du skapa en solid grund för användarna. Då kan du ligga steget före alla konkurrenter som fortfarande arbetar i ett desktop-first-paradigm.