Blog

AI Overview – Game changer eller flopp?

AI Overview – Game changer eller flopp?

I samband med den årliga konferensen Google I/O lanserade sökmotorjätten den 14 maj den hypade nya funktionen AI Overview. Funktionen sägs förändra hur vi hittar information på Google.

Än så länge har funktionen bara rullats ut i USA, men Google har redan meddelat att man planerar att lansera AI Overview till nästan en miljard användare globalt i slutet av året.

Vad är AI Overview?

AI Overview kommer att genomsöka och sammanfatta information från sidor över hela webben och ge användaren kortfattade svar i form av ett rich snippet. Dessutom planerar Google att utöka den här funktionen. AI Overview kommer därför kunna radikalt ändra layouten på SERP (resultatsidan) baserat på vilken typ av sökning som utförs. 

Om du exempelvis söker efter en resa till Italien har du hittills behövt sju olika sökningar för att hitta hotell, upplevelser, restauranger osv. Google vill istället täcka alla dessa svar i en enda sökning med hjälp av AI. Det innebär att organiska sökningar nedprioriteras till förmån för Googles AI-rekommendationer. Det är nästan som om Google försöker leverera en ”sökupplevelse” istället för den klassiska listan med relevanta webbplatser. 

Vilka konsekvenser får detta för SEO?

Många har snabbt tagit till domedagsprofetior. Men är rädslan för AI Overview ens befogad? 

De menar att en ”one-stop shop”-lösning för alla frågor på Google kan sätta käppar i hjulet för SEO-byråernas strategier. AI Overview lanseringen har också kallats för ”den mest banbrytande utvecklingen i Googles historia”. Oron ligger i att funktionen kan hota hela ekosystemet för innehållsskapare som är beroende av trafik från användare som söker information, recensioner och annat innehåll. 

Kritiken går ut på att Google utnyttjar andras hårda arbete och gör dem överflödiga. I en artikel från den amerikanska tekniktidningen Wired den 5 juni, rapporterar en journalist om hur Google har använt innehåll från hans artiklar i AI Overview, samtidigt som Google har nedgraderat hans innehåll i sökresultaten.

AI Overview kan leda till ett paradigmskifte i den välkända SEO-strategin att skapa värdefullt innehåll för att användarna ska klicka sig vidare till din webbplats. Om AI Overview levererar alla svar högst upp i sökmotorn har användarna potentiellt inget motivation att klicka sig vidare till din webbplats och din klickfrekvens sjunker avsevärt. Vad är då poängen med att lägga resurser på blogginlägg och annat informativt material?  

Å andra sidan har AI Overview också förlöjligats av användare och experter som ifrågasätter funktionens trovärdighet och funktionalitet. Många internetanvändare har roats av virala ”AI Overview misslyckanden”. De har redan märkt funktionen som ett dödfött projekt. AI Overview sa nämligen att det är hälsosamt att dricka gift, att kvinnor kan röka under graviditeten och föreslår att personer som lider av depression ska hoppa från en bro. Vissa experter menar att framtiden inte ser ljus ut för projektet heller, eftersom det inte finns några kända lösningar för en språkmodell som spottar ur sig bisarra svar

Hur ska du reagera på AI Overview?

En hype som denna kan tendera att utlösa onödig panik i SEO-världen, som vi har sett med röstsökning och inbyggda flyg- och hotellsökningar. Det finns också redan tecken på att Google delvis har dragit tillbaka funktionen, möjligen som svar på dess opålitlighet. Det kan vi se genom att AI-resultaten brukade visas på 84% av sökningarna, men nu visas de bara på 15%

På Klikko tror vi också att AI Overview kommer att ha störst effekt på så kallade ”informationssökningar”, och mindre effekt på ”transaktionssökningar”. Funktionen kan alltså påverka trafiken mer när användaren letar efter kunskap om något, och i mindre utsträckning när användaren har för avsikt att köpa något. I slutändan är det sökningar med köpintention som är mest inflytelserika.

Med det sagt är det en god idé att ha kontroll över sin strukturerade data, då den blir allt viktigare för Google. Genom att göra det enkelt för Google att förstå innehållet på din webbplats kan de rekommendera din webbplats i AI-översikten. Dessutom bör man hänga med när experter bedömer vilken typ av data som används för att spotta ut AI-rekommendationer och anpassa sitt content därefter.

Om du undrar hur du ska hantera Googles nya initiativ och tycker att det är svårt att hålla jämna steg med utvecklingen i SEO-världen är vi redo att hjälpa dig. Kontakta oss idag för en kostnadsfri konsultation så ser vi till att du är förberedd och redo för framtiden.

Free SEO analysis

Kostnadsfri SEO-analys

Free SEO analysis
Aktivera JavaScript i din webbläsare för att slutföra detta formulär.
Vilken typ av analys vill du ha?
*Genom att samtycka blir du också anmäld till vårt nyhetsbrev och du accepterar att ta emot marknadsföring. Du kan avsluta din prenumeration när du vill genom att klicka på ”unsubscribe” i våra nyhetsbrev.
Klicka här för att godkänna vår integritetspolicy:
Innehåll